Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 11 januari 2010

KRÄMIG BLOMKÅLSSOPPA

Mycket god soppa, tom Matilda åt blomkålsbitarna och ville ha mer.

Annars äter den lilla damen ingen soppa, inte så konstigt kanske när man är knappt 2 år och det bara rinner av skeden. Men jag fortsätter göra soppa, det är snabb, enkel, nyttig och god mat. För det mesta är den även billig. Så småningom kommer hon nog äta soppa lika bra som de andra barnen. Obs! Fänkålen smakar inte starkt och konstigt, ger bara mycket smak till soppan.

KRÄMIG BLOMKÅLSSOPPA ca 4-5 port

1 liten gul lök, finhackad
1 fänkål, strimlad
lite smör
2 msk vetemjöl
1 l grönsaksbuljong (vatten och tärning/fond)
3 dl vispgrädde
500 g blomkål i buketter (helst färsk)
2 dl ärtor
ev salt & vitpeppar

Fräs lök och fänkål i en rymlig kastrull eller gryta. Rör ner mjölet och späd med buljong och grädde, låt koka ca 5 min.

Tillsätt blomkålsbuketterna och koka ca 5 min till. Tillsätt ärtorna och koka ngr min. Smaka av med salt och peppar.


Servera med ett gott bröd. Vi åt ett hembakat surdegsbröd fyllt med salami, tomat och ost. Vill ni ha receptet får ni kommentera, man kan givetvis göra det utan surdeg!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen, nu är jag "återvändare" här. Ja, tack receptet på surdegsbrödet önskar jag gärna. Idag funderade jag på potatisbullar (färdigköpta) men nu kokar en kastrull potatis istället och får se om det blir något kvar att göra egna från grunden. Har funderat en del på egenlagat och alla tillsatser man slipper på så sätt men så tycker man inte tiden räcker till när maten snabbt ska fram på bordet. Du har ialla fall fått mig att tänka efter en del. Mvh K

Marie sa...

Hej K och välkommen tillbaka. Kul med återvändare.

Visst kan det vara svårt med bråttom-mat. Jag tror inte att det behöver ta så lång tid med hemmagjort om man bara väljer rätt rätter. Kolla gärna in länken snabbmat. Kommer fyllas på efterhand. Snabbt kan oxå vara att man förbereder. Tex. att du kokade potatisen igår när du ändå gjorde ngt annat i köket.

Lycka till.

Marie