Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 24 januari 2010

Pepparkakshus del 4 och födelsedagar

Hej,

Strax innan skolan började efter jullovet hade vi en hemafton och plockade fram pepparkakshuset på köksbordet och inbjöd barnen att börja knapra på huset. Ivriga som Hans och Greta gav dom sig på tak, väggar och dörrar. Efter att halva huset slunkit ner i våra magar tillsammans med mjölk orkade vi inte mer (måste även erkänna att en viss smak av damm kryddade dessa läckerheter).



Vi fick då iden att mata rådjuren som ibland springer förbi utanför köksfönstret, så vi ställde ut resterna. Det är ju kallt, så dom stackars djuren behöver all energi som dom kan få. Mycket riktigt så försvann större delar av huset på ett dygn.

Igår kväll efter att barnen gått och lagt sig skulle vi laga lite mat Marie och jag. Det blev en asiatisk wok med strimlad biff. Dagen innan hade jag varit ute och handlat födelsedagspresent till Marie som fyller år idag. När jag stod där och strimlade biff med en av våra knivar frågade jag om hon kunde tänka sig att ta emot en födelsedagspresent redan på kvällen innan. Hennes svar på min fråga var då om det var en keramisk kniv? Vad svarar man på det, när så just var fallet och befintliga knivar är slöa som bestick? Hon fick paketet och jag skar kött, nu med rädsla - för vassare kniv har jag aldrig varit med om! Tydligen ska dom hålla skärpan ganska länge jämfört med stålknivar.


Maten blev god och vi hade en mysig kväll tillsammans i matlagningens tecken. Vi förberedde middagen (tjälknöl och fransk potatisgratäng) och tårta inför födelsedagsfirandet påföljande dag (idag) för både Marie och Matilda.


Efter en något stökig natt med ungarna såg Marie ut så här efter revelj. Matilda firades av först och hon kvicknade till snabbare än mamma. Lina fick vara med på ett hörn som assisterande "sax".


Marie fick därefter gå och lägga sig medans firande #2 förbereddes av man och döttrar. Ena presenten fick hon ju kvällen innan (med order om att vara väldigt försiktig vid användning) så den andra serverades på bricka på sängen och bestod av sminkkurs på KICKS i Skärholmen. Det blev även en burk Döda Havs salt som en Israel lurade på mig när jag var på Skärholmen.

Prinsessklänningen i ett av paketen var populär - här rockas det loss med Lina vid gitarren och Matilda står för sången.


Under eftermiddagen var närmaste familjen på middag och det serverades tjälknöl med potatisgratäng och sallad. Till efterrätt blev det chokladtårta med två ljus, dels för att det var två som fyller år och dels för att Matilda fyller två.



Grattis på er båda! Det var en trevlig dag med presenter och god mat. Nu dröjer det till september innan nästa födelsedagsfirande i familjen...

//Marcus

2 kommentarer:

Monica sa...

Grattis, grattis till er båda! :-)

Anonym sa...

Grattis säger vi med och hoppas få se en piggare Marie på lördag. =)

Vännerna i T-ö