Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 21 februari 2009

Fina biffen!



Bella åkte iväg med "Heliotropfamiljen" till Småland och Lina skulle sova hos Mormor och Morfar. Detta innebär att Marie och jag helt plötsligt (inte riktigt) hade en hemmakväll med en ettåring som vi stoppat i säng.

Marie hade tagit fram två biffar som fått ligga framme och rumstemperera sig och sedan lagade vi ihop en potatisgratäng som blev riktigt god.

Det jag lärde mig under tillverkningsprocessen var att man efter att ha skivat potatisen i tunna, tunna skivor skulle lägga den i kallt vatten och röra runt skivorna. Detta för att dra ur stärkelseöverskottet ur potatisen för att gratängen inte skulle bli för kladdig. Vi har en salladsslunga som potatisen fick blötas i. För att sedan få den torr igen, så var det bara att slunga runt dom små skivorna.

Till denna Gratin Dauphinois använder man proportionerna enligt nedan för 6 portioner:

1 kg potatis
1 vilöksklyfta, skalad och krossad
100 g smör
5 1/2 dl grädde
havssalt
nymald svartpeppar
100 g Gruyéreost, riven

Marie gned sedan in en ungsform med vitlöksklyftan och lite smör. Därefter lades resterande smör med grädden i en kastrull som fick koka upp. Vitlöksklyftan finhackades och tillsattes till koket med salt, peppar och potatisskivorna. Detta fick sedan sjuda i ca 8 minuter.

Härligheten flyttades sedan över till ungsformen och osten breddes sedan ut jämnt fördelat på gratängen. Lite salt och peppar uppe på varpå den fick fortsätta sin färd genom ugnen i 150° ca 1 timme.


Strax innan gratängen var klar, saltades och pepprades köttet och stektes på relativt hög värme. Sedan snittade jag upp dom och lade dom på tallrikar som Marie dekorerat med sallad och varm potatisgratäng. Avnjöts med Amé och en Fransk romantisk komedi.

//Marcus

Inga kommentarer: