Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 15 februari 2009

Korvlunch


Förra lördagen åt vi en korvlunch med diverse korvar som införskaffats på Taylor & Jones i Stockholm (Hantverkargatan). Egentligen består maten av ett grundrecept på tomatsås som man sen väljer hur man vill använda.

Italiensk tomatsås á Jamie Oliver


2-3 hackade vitlöksklyftor
olivolja
oregano
1 hel färsk röd chili
3 burkar hela tomater av bra kvalitet
salt & svartpeppar
rödvinsvinäger

Fräs vitlök, oregano och chilin (stick hål på skalet först) i olivolja i en kastrull.

Tillsätt tomaterna i sitt spad (ha kvar dem hela). Krydda med lite salt & svartpeppar.

Sjud försiktigt i ca 30 min. Ta upp chilin och kasta den.

Mixa såsen (eller mosa med en gaffel). Smaka av med mer salt & peppar samt en liten skvätt rödvinsvinäger.

Servera på olika sätt. Den är väldigt användbar.

OBS! Det är en väldigt stor sats så använd en del och frys resten.


Korvlunch

tomatsås
1 burk avrunna bönor (ej i tomatsås)
ngr goda korvar

Smörj en ugnsfast form och häll i tomatsåsen. Lägg även i korvar och bönor. Pensla gärna korven med lite olja.

Sätt in i ugnen på 225° ca 30 min. Servera med ett riktigt gott bröd.

Inga kommentarer: