Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

onsdag 6 januari 2010

SNABB BROCCOLISOPPA

Bra snabbmat är bra! Det säger sig väl själv egentligen men det jag menar är att maten går snabbt att laga, fast med bra ingredienser. Snabbmat kan vara köpta köttbullar med snabbmakaroner, gillas av en del men ingen kan väl kalla det speciellt bra. Eller har jag fel? Så låt oss fylla begreppet SNABBMAT med vad det faktiskt innebär, mat som går snabbt och enkelt att laga. Snabbmat kan alltså vara denna soppa med gott bröd och pålägg till. Prova gärna och säg till vad ni tycker.

SNABB BROCCOLISOPPA ca 4 port

2 gula lökar, finhackade (variera gärna med purjolök)
lite smör
1 vitlöksklyfta, finhackad
500 g broccoli, skuren i småbitar (fryst funkar bra för snabbare matlagning)
1 l vatten
2 höns- eller grönsaksbuljongtärningar eller motsvarande fond
2 dl grädde

Fräs löken i smöret och rör ner vitlöken. Lägg i broccoli och buljong, späd med vattnet. Låt koka tills broccolin är mjuk (fryst blir mjuk snabbare än färsk).

Mixa soppan med en mixerstav eller i en matberedare.

Tillsätt grädden och låt koka upp. Smaka av med salt & peppar.

Servera med ngt gott bröd och valfritt pålägg. Ost är gott att lägga i soppan.

Inga kommentarer: