Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 11 januari 2010

PEPPARROTSGRYTA MED FÄRSK SKINKSTEK OCH POTATISMOS

Man tager vad man haver kan många gånger bli riktigt, riktigt bra. En söndag för någon vecka sen skulle jag laga något av en väldigt platt skinkstek. Plattheten ledde till att jag skar den i grytbitar istället för att tillaga den hel. Det skulle visa sig vara ett genidrag om jag ska låta bli att vara ödmjuk för en stund... Kålen och pepperroten var rester sen julen som behövde användas. Grytan kommer helt klart göras fler gånger.

PEPPARROTSGRYTA MED FÄRSK SKINKSTEK ca ? port

1 skinkstek (valfri storlek) eller grytbitar av fläskkött
1 lök
lite smör
salt & vitpeppar
vitkål, rödkål, savojkål eller spetskål, strimlad
1 syrligt äpple, skalat och tärnat
vatten
köttbuljong eller fond, jag tog kalvfond tror jag
lite soja
grädde
färsk pepparrot
Maizenaredning, ljus eller mörk
socker

Skär skinksteken i jämna grytbitar. Finhacka löken. Fräs i smöret och krydda med salt & peppar. Krydda med lite soja och lägg i den strimlade kålen och äpplet. Späd med vatten och buljong så att det knappt täcker. Låt puttra på svag värme utan lock tills köttet är mört. Rör ner grädden och riven pepparrot. Låt det bli varmt och red med Maizenaredning. Smaka av med socker, salt, peppar, soja och ev mer pepparrot.

Servera med hemmagjort potatismos och en sallad.

Inga kommentarer: