Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

onsdag 13 januari 2010

SKÖRDEGRYTA MED VALFRITT INNEHÅLL

I min veckomeny hade jag planerat in en Skördegryta allt-i-ett med köttfärs. Döm om min förvåning när jag inte hittade någon köttfärs i frysen. Det är kanske inte ett så stort problem för de flesta men jag vill verkligen inte köpa köttfärsen i mataffären. Inte när man fått smak för bra (och billig) köttfärs som mals medan man väntar på Stigtomta slakteri. Jag fick helt enkelt gräva lite djupare i frysen och hittade en bit bogstek (nöt). Den fick det bli istället. Samma gryta men med lite modifierat innehåll. Gott som bara den blev det iaf.

SKÖRDEGRYTA MED BOGSTEK ca 5 port

500 g bogstek (eller köttfärs, kyckling, grytbitar av fläsk eller nöt)
lite smör
1 lök, hackad
3-4 morötter, skalade och skivade
4-6 potatisar, skalade och skivade
rödkål, vitkål, eller spetskål, strimlad
vatten och 1 buljongtärning eller fond
lite salt & peppar
1 tsk paprikapulver
1-2 msk tomatpuré
(ca 200 g gröna bönor)
(1-2 paprikor)

Bryn köttet i smöret i en gryta. Lägg i löken och låt den bli mjuk. Lägg i morötter, potatis och kål i grytan och späd med vatten så det knappt täcker. Smula över buljongtärningen och krydda med salt, peppar, paprikapulver och tomatpuré. Låt grytan koka på svag värme under lock tills köttet är mört och rotfrukterna är mjuka. När grytan är nästan klar kan man lägga i paprikabitar och gröna bönor om man vill. Jag hoppade över paprikan eftersom jag inte gillar det.

Servera med ett gott bröd.

OBS! OM DU ANVÄNDER KYCKLINGFILÉ SÅ SKA DEN JU INTE KOKA LIKA LÄNGE SOM ROTFRUKTERNA. FRÄS KYCKLINGEN FÖR SIG OCH LÄGG I NÄR GRYTAN HAR KOKAT EN STUND.

Om du har en slow-cooker är detta ett jättebra tillfälle att använda den (fast då lägger man ihop grytan på fm och äter till middagen.

Inga kommentarer: