Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 8 januari 2010

GRÖNSAKSRIS MED KORV - NY FAVORIT

Denna vecka fortsätter att rulla på riktigt bra. Alla nya recept jag hittills provat (3 st, en räckte till 2 middagar) har varit bra och kommer göras igen. Så här kommer ett av dem, ett smart och anpassningsbart recept. OBS! För en gångs skull tänkte jag göra det lite enklare för mig och köpa frysta wokgrönsaker, en klassisk sort. Jag blev ganska störd när jag på Coop Forum inte kunde hitta ett enda paket som det inte var hål i. På baksidan på samma plats på alla paketen??? Produktions- eller hanteringsfel. Jag tänkte iaf inte köpa trasiga förpackningar... Det fick bli hemmaskurna grönsaker istället.


GRÖNSAKSRIS MED KORV ca 5 port

3 dl långkornigt ris
1 liten lök, finhackad
1 tsk gurkmeja
lite olja
1/2 tsk salt
6 dl vatten
300 g smakrik korv (eller vilken sort som helst egentligen)
valfria grönsaker eller rotfrukter, jag tog 1 burk minimajs, 1 burk vattenkastanjer, 2 morötter och frysta ärtor(eller ca 400 g wokgrönsaker)
lite mer olja
2 dl lätt creme fraiche eller fullfet variant
lite sweet chilisås
salt & peppar

Fräs ris, lök och gurkmeja i oljan i en kastrull. Tillsätt salt och vatten. Koka på svag värme under lock i 20 min.

Blanda såsen och smaka av med salt & peppar.

Skär korv och grönsaker i bitar. Fräs morötterna i lite olja i en stor stekpanna. Salta och peppra lite. Lägg efter en stund i korven och resten av grönsakerna och fräs på ganska hög värme tills allt är färdigt.

Blanda ihop riset och grönsaksblandningen i en stor skål eller på ett stort fat och servera med såsen. Gott!

TIPS: För vegetarisk mat kan man enkelt utesluta korven eller byta ut den mot vegetarisk korv. Fyll gärna på med mer grönsaker och kikärtor.

Inga kommentarer: