Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

tisdag 23 november 2010

HÖSTCHILI MED KIKÄRTOR

En försvenskad variant av chili con carne. Enkel att laga, innehåller grönsaker och rotfrukter som jag tycker är bra. Inga krångliga ingredienser. Alla är ju inte helt överförtjusta i kikärtor men då kan man ju byta dem mot andra sorters bönor.

HÖSTCHILI MED KIKÄRTOR 4 port

400 g nötfärs
2 vitlöksklyftor, hackade
2 morötter, i små bitar
2 palsternackor, i små bitar
1 purjolök, strimlad
smör eller olja till stekning
1 burk krossade tomater
2-3 tsk chilipulver
en nypa socker
1 köttbuljongtärning
1-2 burkar kikärtor, avrunna och sköljda
2 dl creme fraiche
1 tsk salt
svartpeppar
ev persilja

Fräs färsen i en stekpanna, lägg i vitlöken och låt den fräsa med en liten stund. Lägg över i en gryta och blanda i rotfrukter, purjolök, krossade tomater, chilipulver och buljongtärning. Blanda ordentligt och låt puttra ca 10 min. Rör ner kikärtor och creme fraiche, puttra 10 min till och smaka sedan av med salt och peppar. Garnera med hackad persilja och servera med sallad och bröd.

Inga kommentarer: