Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 22 november 2010

FISK MED SOJA, SESAM OCH PILAFFRIS

Receptet sa lax men jag hade bara hokifileér hemma. Det blev gott det med.

FISK MED SOJA, SESAM OCH PILAFFRIS 4 port

400-500 g fiskfilé
3 msk japansk soja (jag tog tamari, det gick oxå bra)
3 msk sweet chilisås
1 tsk sesamolja (behöver användas upp inom en månad, gör ngr olika wokrätter så är det kirrat)
2 msk sesamfrön

Häll soja, chilisås och sesamolja i en rejäl plastpåse. Lägg i portionsbitar av fisken. Låt marinera i 30 min i rumstemperatur om du har tid. Under tiden börjar du med riset.

1 liten gul lök, finhackad
lite olja
2-3 dl ris (ej klibbigt)
vatten enligt förpackningen
1 grönsaksbuljongtärning
2-3 dl frysta ärtor

Fräs löken i oljan i en liten kastrull utan att den tar färg. Häll på riset och rör om. Späd med vattnet och smula i buljongtärningen. Koka tills det är ca 5 min kvar av koktiden. Häll då i ärtorna och rör om. Koka färdigt.

Stek snabbt fisken i en medelvarm stekpanna, Det går på bara ngr minuter/sida.

Servera gärna med kokt broccoli.

3 kommentarer:

Jiz sa...

Gick det verkligen bra att steka hokin? Föreställer mig att den ramlar isär när du vänder den. Själv har jag bara haft hoki i ugn och det är ju lite skillnad.

Marie sa...

Hej Jiz! Jo, det funkade. Man får bara inte steka den för länge. Jag tror dock att lax hade blivit snäppet bättre.

Anonym sa...

Hej Marie!

Av någon anledning kom jag att tänka på dig när jag såg den här sidan: http://www.denbrunamaten.se/ trots att de ju befinner sig i andra änden av det kulinariska än du. Men visst är den lite kul?

/Heli