Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 25 november 2010

VECKOMENY 8

MÅNDAG: Tortellini med broccolisås och tomatsallad. Enkel och god mat. Tomatsalladen är väldigt god till.

TISDAG: Currypanerad fiskfilé med potatismos och kall sås. Gott och lättätet. Hela familjen bör gilla detta. Byt gärna ut broccolin i receptet mot tex kokta ärtor så blir det inte broccoli 2 dagar i rad.

ONSDAG: Tacopaj med sallad. En fullträff bland alla som har provat denna. Bla så är den ett stående inslag när Karlsson-släkten är i fjällen. OBS! Den räcker till ganska många men resterna blir oxå goda. Byt margarinet mot smör förstås.

TORSDAG: Vit (grön) chili. God och annorlunda kycklingrätt. Välj själv styrkan med cayennepeppar.

FREDAG: Ugnspannkaka med bacon. Gör pannkakssmeten på: 5 dl vetemjöl, 1 l mjölk, 5 stora ägg, 1 tsk salt. Fräs 2 pkt strimlad bacon i smör i ugnsformen (jag tar 2 formar). När baconet är krispigt häller jag i smeten. Grädda i 200° ca 25-30 min. Servera gärna med en råkostsallad eller gör fruktsallad till efterrätt.

INKÖP

3 gula lökar
4 vitlöksklyftor
1 rödlök ELLER 1 schalottenlök
goda tomater, gärna blandade sorter + 3 tomater till pajen
ev. färsk basilika
mjölig potatis
salladsingredienser till pajen
ev ingredienser till en råkostsallad
ev ingredienser till fruktsallad
ngr morötter
1 gurka
1 paprika
500 g broccoli färsk ELLER fryst
6 ägg
smör (till stekning och mos)
1, 5 l mjölk
2 dl grädde
3 dl creme fraiche
3 dl tjock yoghurt (typ grekisk eller liknande)
färsk parmesan att riva över
2 dl riven ost, valfri sort + ev riven ost till kycklingen
500 g köttfärs
2 pkt bacon
600 g kycklingfilé
1 pkt fiskfilé (vi tog hoki)
frysta ärtor
tortellini, valfri sort
höns- eller grönsaksbuljongtärning
bostongurka
chilisås
curry
malen kummin
vitlökspulver
cayennepeppar
oregano
malen koriander
1 påse tacokrydda
1 burk grön chili
majonnäs
majs till pajen
1 burk cannellinibönor á 400 g
peperoni
ris
vetemjöl (finns det någon där ute som inte har vetemjöl hemma?)

7 kommentarer:

Hemma hos sa...

Wii! Det bara ramlar in nya härliga recept och tips från dig! Vad glad jag blir! Jag uppskattar den här sidan mycket! Med dina tips och recept, och jag ska också bli bättre på att kommentera och uttrycka det som jag faktiskt tycker! Tack Marie, du är en pärla! Den här veckomenyn är ju helt grym... nu ska här testas nästa vecka!
Kram! Carro

Heliotropen sa...

Jag! Har inte vetemjöl hemma. Lilla M gjorde slut på det häromdagen när hon gjorde pannkakor till mellis.

Jiz sa...

Provade den vita chilin idag. Gott! Till och med barnen åt, fast utan sås. Det är ett gott betyg :-)

Marie sa...

Hej alla!

Carro, lycka till under veckan!

Heli, har du inte vetemjöl hemma? Shame on you;-)

Jiz, kul att den blev bra. Jag gillar när man hittar helt nya annorlunda recept som inte behöver en massa krångliga (dyra) ingredienser.

Helena sa...

Än så länge är "bara" tortellinin lagad. Men oh, vad gott det var. Tack för den. Vita chilin står på tur.

Jiz sa...

Den currypanerade fisken gick inget vidare. Den blev alldeles för torr, tror jag stekte för länge. Mitt ständiga problem! Alltid rädd för att det ska vara halvrått.

Marie sa...

Helena, kul med tortellinin!

Jiz, sätt timern på ngr minuter bara och vänd sedan. Ngr minuter till och använd gaffeln, går det lätt att dela så är det klart.