Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 10 december 2009

TORTELLINI MED BROCCOLISÅS & TOMATSALLAD

Tortellini är tråkigt tycker jag, men man kan hotta upp den lite med olika såser till. Fast det måste gå snabbt och enkelt, för mig är tortellini sådant man tar till när man inte orkar/har tid att laga ngt mer avancerat.

TORTELLINI MED BROCCOLISÅS 4 port

4 portioner tortellini, valfri sort
1-2 höns- eller grönsaksbuljongtärningar till kokning
ca 500 g broccoli, frusen funkar fint här
en bit purjolök eller annan lök
2 vitlöksklyftor
2 dl grädde
1 dl creme fraiche
salt & peppar
färsk riven parmesan eller annan god ost

Koka broccolin i saltat vatten tills den är ganska mjuk. Häll av vattnet och mixa med mixerstaven tillsammans med purjo och pressad vitlök. Späd med grädde och creme fraiche och krydda. Värm lite lätt med ca 1 dl parmesan (behöver inte koka) under tiden du kokar tortellinin i buljongtärning och vatten. Häll av vattnet och blanda med lite smör eller olja. Lägg upp tortellinin på ett stort fat eller en skål och häll broccolisåsen över. Gärna lite mer riven ost på.

Gott med en tomatsallad till (tomater i bitar, lite rödlök eller annan lök, ev färsk basilika,lite olja, vinäger eller pressad citron, salt, peppar och socker).

Inga kommentarer: