Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 17 december 2009

GRYTA MED TOMATSMAK

Vissa smaker är bara alldeles, alldeles underbara. Denna gryta smakade helt perfekt. För varje tugga njöt vi alla bara mer och mer. Som tur var så räckte det till en lunchlåda åt mig nästa dag. Dubbel njutning alltså.

GRYTA MED TOMATSMAK ca 5-6 portioner om några är barn

2 rödlökar, finhackad (jag tog bara en, är inte jätteförtjust i lök)
lite smör
ca 600 g grytbitar av nötkött, ungefär jämnstora
1-2 msk vetemjöl
salt & peppar
3-4 msk tomatpuré
1 lagerblad
1-2 tsk paprikapulver
rosmarin
1/2 - 1 köttbuljongtärning eller lite fond
ca 2 1/2 dl vatten
ca 1/2 dl rödvin (man kan köpa små tetrapack på systemet och använda i maten, frys resten i istärningsfack för att lätt kunna lägga i lite i såser och grytor)
1-2 dl vispgrädde

Lägg grytbitarna i en stor fryspåse och strö över mjöl, salt och peppar. Skaka runt köttet i påsen så att mjölet täcker hjälpligt.

Fräs kött och lök i smöret tills det har fått fin färg. Tillsätt tomatpurén och lagerbladet. Späd med buljong och rödvin.

Låt köttet småputtra på svag värme under lock tills det känns mört, kan ta allt från 45 min till 1 1/2 timma beroende på styckningsdel. Späd ev med mer vatten om det blir för torrt.

Nu kan du frysa köttgrytan om du vill. Annars blandar man ner grädden innan serveringen och låter allt bli genomvarmt.

Funkar med poatis, ris eller pasta. Vi åt hemmagjort potatismos till. Sallad eller diverse kokta grönsaker passar bra.

Inga kommentarer: