Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 20 december 2009

Pepparkakshus del 1

Marie har hittat en bok som handlar om pepparkakshus. Den är full av trevliga bilder och ritningar på de flesta av skapelserna som finns illustrerade i diverse vackra julmiljöer. Jag fastnade för en sekelskiftesvilla med stora fönster som jag började pillra med i lördags. Boken jag syftar till heter "Pepparkakshus & mera julbus" av Eva Grane, Ylva Norman och Åke Gunnarsson. Förlaget heter Balkong Förlag.

Smörpapper, penna, linjal, sax, skärbräda och skalpell är vad som behövs för att skapa mallarna. Det var bara att kalkera av ur boken från det ritningsunderlag som fanns i skala 1:1. Degen hade Marie fixat dagen innan så att den fått stå till sig ordentligt.

Man får ju inte kopiera receptet och publicera hur som helst, så vill ni ha det så hör av er - eller låna / köp boken. Degen var perfekt! Den behöll storleken, svällde inte i ugnen utan kom ut som det var tänkt måttmässigt.


Kavlade ut degen och började mallandet - ganska pillrigt som sagt, men efter ett tag fick man in snitsen. Bäst att kavla ut på smörpapper och då kunde man lätt flytta över dom färdigskurna delarna på plåtarna.

Sedan gräddades dom i ca 10 minuter på 175 grader. Fick därefter svalan på bänken.


Efter ett tags jobbande med kristyren inser man att det är långt ner till bänken, speciellt för mig som är nästan 2 meter lång. Det kändes i ryggen efter ett tag. Kristyren fanns det också recept på i boken. Den var suverän att arbeta med. Stelnade på nolltid.


Kristyren tar man bäst på innan man sätter ihop själva huset med smält socker. Här ligger delarna och är nästan klara. Kommer skriva lite hur det blev i slutänden när allt kom på plats och blev klart - men det får bli del 2

God Natt!

2 kommentarer:

AL sa...

oj så tjusigt! (du skulle inte sagt ngt om boken så hade vi trott du var ett papparkaksgeni) min man klagar också jämt på vår bänkhöjd, eller bänk-ohöjd som vi säger i norrland.

Marie sa...

Hejsan.

Ja visst blev det snyggt, han är så duktig min man. Men han är ju oxå biskop så han måste vara ärlig...

På tal om bänkhöjd så höjde vi ganska mycket när vi renoverade vårt kök men eftersom det mest är min arbetsplats så fick den bli lagom för mig. Hade vi gjort lagom för Marcus så skulle han vara tvungen att laga all mat oxå, förutom att jobba hela dagarna, oshysst tyckte vi. Har man en hemmafru så har man.

Marie