Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 7 december 2009

DRAGONKOTLETTER MED KLYFTPOTATIS OCH GRÖNSAKER

Ännu en gång lyckas jag...

I fredags hade jag lyckats ordna barnvakter och biobiljetter (vi såg 2012, intressant och givetvis väldigt katastrofig). Eftersom vi skulle iväg var jag tvungen att laga middag tidigare än jag brukar, det blir alltid lite stressigt när det händer tycker jag, man är väl inrotad i sina vanor. Nytt recept gör mig nog inte mindre stressad heller. Men väldigt gott blev det!

DRAGONKOTLETTER ca 4 pers

4 kotletter (eller så många er familj behöver för att bli mätta)
smör
salt och peppar

2 msk finhackad gul lök ELLER 1 finhackad schalottenlök
2 dl grädde
1 tsk soja
1 tsk dragon
lite vinbärsgelé ELLER lite koncentrerad vinbärssaft
salt och vitpeppar för avsmakning

Stek de kryddade kotletterna i smöret ca 3-4 min/sida. Ta upp och förvara varmt.

Fräs löken mjuk i smör. Tillsätt resten av ingredienserna. låt koka ihop ngr min under omrörning. Lägg ev tillbaka kotletterna i såsen och låt dem bli genomvarma.

Serveras med klyftpotatis och smörkokta morötter blandat med majs. Gärna en sallad oxå men det hann jag inte i fredags.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag komponerat en veckomeny, och fyra av recepten kom från dina menyer. Två rätter har vi redan testat och två blir nya för oss. Nu längtar vi efter mer! ;-)

/Heli

Marie sa...

Vad kul att ni har kommit igång med menyskapandet. Visst underlättar det när man redan vet vad som vankas och att alla ingredienser finns hemma. Fler menyer kommer. Prova gärna köttfärslimpan och dragonkotletterna, det var supergott.

Marie