Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 7 december 2009

VECKOMENY 4

Måndag: Minestronesoppa med valfritt bröd (knäcke funkar bra) och ost. Vegetarisk.


Tisdag: Fiskbiffar med pepparrot, potatis och ärtor


Onsdag: Medel-Karlssons köttfärssås med valfri pasta och grönsaker (vi tärnar alltid morot och blandar med majs, passar utmärkt till köttfärssås). Riven parmesan är gott till, ni borde ha en bit kvar i kylen. Detta blir en väldigt stor sats men det är bra, frys resterna i lagom förpackningar så får ni användning av det nästa vecka. Smidigt, eller hur?


Torsdag: Blommig sommarkorv med potatis (funkar även på hösten) Skippa korven så blir den vegetarisk.


Fredag: Ostkyckling med potatismos och valfria grönsaker


INKÖP

1/2-1kg mjölig potatis
fast potatis till 2 middagar
5 gula lökar
ca 4-5 morötter
1 rotselleri (2 om ni gör potatis- och rotsellerimoset till kycklingen)
1 vitlök
1 bit färsk pepparrot
1 squash
färsk broccoli, ca 250 g
valfria salladsingredienser till 1-2 middagar
dill färsk el fryst
persilja färsk el fryst
blomkål färsk eller fryst
frysta ärtor
1 kg köttfärs
600 g kycklingfilé
400 g valfri korv
400 g fiskfilé
2 ägg
smör
2 dl creme fraiche
6,5 dl vispgrädde
(ost till soppan)
100 g lagrad ost
valfritt bröd till soppan
kycklingfond
tabasco ELLER annan stark kryddsås
tomatpuré
dijonsenap
potatismjöl
maizena majsstärkelse
2 tomatburkar
1 burk minimajs
1 burk vita bönor i tomatsås
ev rosépeppar
olivolja
spaghetti

5 kommentarer:

Anonym sa...

Här går man in intet ont anande och så finns det en ny meny! Jippi! Och alla rätter som heter något med Karlsson hamnar omedelbart på min egen lista!

/Heli

Marie sa...

Japp, här jobbas det på för fullt. Av vår familjs recept den här veckan så blir det nog ngr som kommer på veckomenyn nästa vecka. Jag måste ju prova en massa nya recept för att kunna göra nya menyer.

Köttfärssåsen är en favorit. Den tar sin tid att laga men ett tips är att man gör den dagen innan när man ändå står i köket för att göra fiskbiffarna. Köttfärssåsen kan ju lätt puttra under tiden man äter.

Lycka till!
Marie

Hemma hos sa...

Du äger Marie, du vet det va! Kram Carro

Helena sa...

Marie, Marie, Marie...
Nu är blommig sommarkorv och köttfärssåsen avsmakad och jag har bara ett ord att säga:

SMAKSENSATIONER!!!!

Jag och Olivia tycker egentligen inte om korv, och jag gillar definitivt inte korvgryta - i vanliga fall. Men detta var den godaste korvmaträtten jag/vi ätit. Halleluja! Sååååå gott.
Ikväll avnjöts köttfärssåsen och det var om möjligt ännu godare.
Varje gång jag smakade av rann snålvattnet till. Mmmmmm. Och att äta det var underbart. Det finns köttfärssås och sen finns det KÖTTFÄRSSÅS! Fantastiskt. Och då hade jag inte ens nån lyxköttfärs utan bara ICA:s.
TACK för smaksensationerna!

Marie sa...

Nej men, vilka lovord! Jag började (nästan) tappa sugen eftersom jag inte märker av att ni använder er av menyerna. Vissa enstaka recept har jag förstått att ni gillar men recepten är ju redan publicerade en gång på bloggen. Extrajobbet består i att planera en hel vecka och göra matlista till det. Så om ni har användning av det så kommer jag fortsätta.

Helena, veckomeny 4 innehåller 4 av våra favoriter ti, on, to & fr. Det intressanta med mat är att man kan titta på ingredienserna och tycka ett 5+5=10 men med vissa råvaror ihop blir det 5X5=25!

Prova gärna fiskbiffarna och ostkycklingen oxå.

Kram
Marie