Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 15 mars 2009

Fiskbiffar - hurra!

Ibland blir man bara såååå glad. Ett nytt recept man tar sig för att prova och det blir en omedelbar succé. Riktigt, riktigt gott, bra mat, lättlagat, inte för dyrt, barnvänligt osv...

Så hoppa över fiskpinnarna och gör fiskbiffar istället. Det går antagligen att variera smaksättningen men så långt har jag inte kommit ännu.

Receptet kommer från Arla men jag skriver ut hela här med mina kommentarer för att förenkla processen något.

Fiskbiffar med pepparrot 4 port (eller 2 vuxna och 3-4 barn)

400 g fiskfilé (jag använde Hoki)
1 tsk salt
1 krm (nymalen) svartpeppar
2 äggulor
2 msk hackad dill (från frysförpackning går bra)
2 msk potatismjöl
1 1/2 dl grädde (normalfet!!!)
smör till stekning

50 g smör
3-4 msk riven pepparrot (färsk har bäst smak)

Dela fisken i bitar, lägg i matberedare. Mixa de första 7 ingredienserna till en smet.

Klicka ut i smält smör i medelvarm stekpanna, platta till lätt med stekspaden. Stek 3-4 min på varje sida.

Smält smöret (50g) och rör i den rivna pepparroten.

Serveras tillsammans med potatis kokat med morötter, kokta ärtor eller som i arlas recept: Potatis- och morotspuré och kokta sockerärter.

Åhh. jag blir alldeles sugen igen!

4 kommentarer:

Lisa sa...

Låter mums!

Hanna sa...

Låter görgott! Men så älskar jag också fisk. Vad skulle jag laga för mat om jag inte fick äta fisk en gång i veckan? Vad man än gör med den, blir det alltid gott.

Jiz sa...

Känner mig något dum, men jag fattar inte riktigt. Ska jag smälta smör, röra i pepperroten och sedan hälla det över över fisken, eller?

Marie sa...

Hej Jiz.

Smält smöret, rör i pepparroten och servaraa till fisken, skirat smör med smak liksom.

God jul på dig!