Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 6 december 2009

DEN GODASTE KÖTTFÄRSLIMPAN?

Jag använder mig ganska ofta av den amerikanska receptsajten Allrecipes för att få inspiration. Amerikansk mat är inte bara hamburgare och pancakes. Köttfärslimpa är ngt väldigt stort "over there". Jag brukar göra köttfärslimpa ibland, jag vill gilla det, det är väldigt smart mat att laga. Hittills har jag aldrig blivit nöjd, och då har jag ändå lagat mat i många år. Men nu! Nu har jag hittat den, den godaste köttfärslimpan. Prova gärna och säg om ni håller med mig. Jag använde en väldigt bra köttfärs (Från Stigtomta slakteri utanför Nyköping, de mal den när jag står där redo att köpa, fantastiskt.) märkte jag, det är en fördel. Annars blir det lätt slemmiga avlagringar runt köttfärslimpan i formen, inte så gott...

DEN GODASTE KÖTTFÄRSLIMPAN ca 8-10 port

1 msk smör
1 liten gul lök eller 1 schalottenlök, finhackad
2 pressade vitlöksklyftor
1 1/2 tsk salt
1 1/2 tsk nymalen svartpeppar
1 ägg
1/2 dl gräddfil
1 1/2 msk Worcestershiresås
ca 2 dl färdigkryddad tomatsås (Jamies som man gör en stor sats av är bäst). Man kan även köpa färdig, välj en sort som inte har ngr tillsatser i bara.
3 brödskivor
7 kex, cream crackers, söndersmulade ELLER 1/2 dl ströbröd
ca 1 kg köttfärs
ev. lite mjölk

Sätt ugnen på 175°.

Fräs lök och vitlök i smöret tills det blir mjukt. Krydda med salt & peppar. Häll över i en stor bunke.

Blanda i ägg, gräddfil, Worcestershiresås och tomatsås.

Lägg brödskivor och smulade kex ELLER ströbröd i bunken. Låt det bli svälla i det blöta i ca 10 min.

Blanda i köttfärsen och rör om riktigt ordentligt. Späd ev med lite mjölk om det verkar för torrt.

Lägg köttfärsröran i en avlång bakform. Behöver kanske smörjas först. Grädda i 40 min, öka sen värmen till 200° och grädda färdigt i ca 15 min tills köttlimpans temp är 70°. Har ni ingen termometer får ni skära i köttfärslimpan och kolla den mot slutet.

Servera på valfritt sätt, vi åt med potatismos och coleslaw. Gott som bara den!

TIPS: Denna rätt tar ett tag att laga så se till att inte vara stressad. Coleslaw behöver göras ngr timmar innan den ska serveras så planera för det. Tomatsåsen kan göras när som helst och frysas in i lagom stora mängder. Vill man variera köttfärslimpan så kan man tex lägga i oliver eller riven ost.

Inga kommentarer: