Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

onsdag 8 juli 2009

Korv Marrakech och coleslaw

Idag gjorde jag en jättebra middag (om jag får säga det själv alltså). Enkel att göra och lätt att variera.

Korv Marrakech hittade jag på Arlas sajt. Vi la till champinjoner för Lina ville så gärna ha det. Lidlkorv istället för magert skräp och ökade till 3 dl bulgur, grönsaksbuljong istället för hönsbuljong och givetvis äkta smör istället för smör-& rapsolja (har ni läst på innehållsförteckningen? Varför behöver man arom, färgämne, konserveringsmedel, emulgeringsmedel mm för något så enkelt som fett? Förfärligt! Vill man så gärna ha smör och rapsolja kan man faktiskt ta just det. Säkert billigare oxå.). 

Tidigare under em så förberedde jag coleslaw av ett huvud sommarvitkål. Jag gillar coleslaw men brukar aldrig lyckas med recepten. Lyckligtvis kan jag vara ihärdig när jag vill så idag via Allrecipes hittade jag ett väl testat recept som provades. Mycket gott! 

Här kommer det översatt till svenska:

Coleslaw ca 6 port

2 grovrivna morötter
ca 1/2 huvud finriven sommarvitkål (svårt att avgöra eftersom vitkålshuvudena är väldigt olika, funkar bra i matberedaren)
ev. 2 msk finhackad lök (den glömde jag)
knappt 1 dl majonnäs
3 msk rapsolja eller annat neutralt alternativ
1 msk rödvinsvinäger (vitvinsvinäger går oxå bra)
1 dl socker (kan minskas på)
2 krm salt
lite nymalen svartpeppar

Blanda löken och alla ingredienser till dressingen. Blanda ihop med vitkål och morötter. Blanda väl. Låt stå minst 2 timmar i kyl innan servering. Går bra att äta nästa dag oxå.

Inga kommentarer: