Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 7 december 2009

MINESTRONE


När man hör ordet Minestrone så tänker nog många på skolmaten. Sådär jättegod var den ju inte. Men mitt recept blev gott. Lite Hot Sauce och goda råvaror så blev det en utmärkt höst och vinterrätt. Billig är den oxå, inte illa när alla julklappar ska köpas.

MINESTRONE ca 4-5 port

olivolja
1 gul lök, finhackad
1 morot, skalad och tärnad ganska smått
1/2 rotselleri, skalad och tärnad som moroten
2 vitlöksklyftor, pressade
1 l vatten, gärna värmt i vattenkokaren så sparar man tid
2 grönsaksbuljongtärningar (hönsbuljong går oxå bra)
1 1/2 - 2 dl spaghetti i små bitar
1 squash, skuren i bitar
2 msk tomatpuré
en aning socker
1 burk vita bönor i tomatsås
lite stark kryddsås, tex tacosås, tabasco eller liknande efter smak
salt & peppar
ev. lite hackad persilja

Fräs lök, morot, selleri och vitlök i oljan i en stor kastrull. Häll på vatten, buljongtärningar, spaghetti, squash, tomatpuré och socker. Låt puttra under lock 10-15 min. Häll i resterande ingredienser och värm. Smaka av med salt och peppar. Strö över persiljan vid servering.

Gott med ngt bröd tll, vi åt knäckebröd med ost på. Osten var oxå god i soppan. Mjölk att dricka till för en bättre måltid.

Inga kommentarer: