Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 3 februari 2008

Marcus går lös på Söndagsmiddagen

Jag och min man passar utmärkt ihop, vi är väldigt olika, alltså kompletterar vi varandra. Jag väljer ut och lagar maten och Marcus lägger upp vackert. Stackarn, när jag ensam fixar med maten blir det sällan vackert, men han har inte klagat hittills. Idag åt vi något väldigt gott. Gästerna njöt lika mycket som vi.

Currypanerad hokifilé, potatismos, broccoli och kall sås 4 port

400 g hokifilé
1 ägg
1/2 dl vetemjöl
1 tsk curry
1 tsk salt
lite vitpeppar
smör

3 dl turkisk yoghurt, matyoghurt eller gräddfil
1 dl bostongurka
2 msk chilisås
salt & peppar

Tina filéerna, doppa dem i uppvispat ägg. Doppa i en blandning av mjöl, curry, salt & peppar. Stek i smör på ganska svag värme.

Blanda ihop den kalla såsen.

Servera med potatismos och kokt broccoli.

2 kommentarer:

AL sa...

jaa, jättetjusigt. Står här och ska lägga upp middagsmaten och hör Melker Anderssons varning: En full tallrik är aldrig vacker. Men hur att få proportionerna (tallriksmodellen) att stämma och att det blir vacker ändå? För det ska ju till mer än två ynka broccolisar för att grönsakskvoten ska fyllas? Ser fram emot dina tallriksmodelltallrikar Marcus. Lovar att kopiera dem rakt av.

Anonym sa...

Upplägget var vackert - sedan kunde man hämta mer vilket de flesta runt matbordet gjorde :O) Synd att man inte kan göra det på de fina restaurangerna!