Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 17 februari 2008

SCHLAGERPIZZA

I går skulle vi äta pizza till middag. Det var evigheter sen vi njöt av detta men nu var det alltså dax. Jag gjorde degen som var superlätt. Men, det stora problemet blev när degen efter 1 timme var lika liten som i början. Torrjästen var gammal. JAG MISSLYCKADES!!! Det händer även den bästa ibland. Jag har hört att varje gång degen inte reser sig så måste man prova igen, det är tecknet på en person som lär sig av sina misstag. I samma veva kom en mycket hungrig make hem. Så han stack till pizzerian för att köpa deg. Tomhänt och mycket störd kom han hem. De ville inte sälja deg till oss. Deras förlust. Vi kommer inte köpa pizza där någon mer gång.

Jag fick alltså göra en ny deg, denna gång med färsk jäst som inte var för gammal. Degen var oerhört enkel att göra och väldigt lätt att arbeta med. God och knaprig blev den oxå.
PERFEKT PIZZADEG (den heter faktiskt så) 4 runda pizzor (stora)

drygt 5,5 dl vanligt vetemjöl (340 g)
25 g färsk jäst
1,5 tsk socker
1,5 tsk salt, minska ev lite, pizzan blev ganska salt
2,5 dl fingervarmt vatten (240 g)
1/2 dl olivolja

Lös upp jästen i vattnet i en bunke.

Blanda de torra ingredienserna i en liten skål och häll sedan i dem i vätskan. Använd en träsked och arbeta in mjölet i vätskan tills det precis börjar bli en degklump, ca 20 sek.

Häll oljan i en tom glasslåda eller något liknande. Lägg i degen och vänd runt den i oljan så att den blir helt täckt. Sätt på locket och jäs till dubbel storlek ca 1 timme.

Sätt ugnen på 225-250°

Häll lite av oljan från lådan på en plåt. Lägg dit en bit deg och arbeta ut den från mitten till en tunn rund pizza som ska vara alldeles oljig. Jäs ca 30 min.

Grädda pizzan utan fyllning i 5 min. Ta ut den och lägg på fyllning av valfritt slag. Grädda färdigt i ca 5 min till.

TIPS! När pizzan är förgräddad kan man låta den svalna för att sedan frysa den. När det sen är bråttom kan man ta fram pizzan, lägga på fyllningen och grädda färdigt som ovan.

1 kommentar:

Daniel sa...

AAah, hemlagad pizza ar nagot av det basta vi vet!

Vi brukar alltid ta i rejalt med saltet for det var verkligen inte gott den gangen vi hade i for lite.