Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 7 februari 2008

ASIATISK KYCKLING I SLOW COOKER

Jag är numera den stolta ägaren till en Slow Cooker (crockpot). Eller vänta, jag har ju faktiskt inte gett Helen pengarna som hon lade ut för den, hmm. Ska åtgärdas i morgon, jag lovar! Men åter till min (snart min) Slow Cooker. För de av er som inte är så insatta så är det en långsamkokare. Man lägger i ingredienserna, sätter apparaten på Low och går till jobbet. När man kommer hem 8 timmar senare är soppan, grytan eller vadsomhelst klart. Jag har haft ett allvarligt behov efter att få äga en sådan. Detta behov är dock väldigt svårt att tillgodose i Sverige. DET SÄLJS INGA SLOW COOKERS I SVERIGE!!! Tänk, landet utan hemmafruar skulle verkligen behöva denna suveräna uppfinning. I USA och Storbritannien används den flitigt.

Av en slump upptäckte jag att i Frankrike går den under namnet Mijoteur. Helen (systern på Franska Rivieran) fick genast i uppdrag att shoppa loss vilket hon gjorde. Hon kom till Arlanda med en vacker Kenwoood Slow Cooker i handbagaget. Vilken fröjd att få se den! Eller, jag menar, vilken fröjd att få träffa Helen så klart!

I dag har jag lagat 2 kycklingar i den. Den skötte sig själv under dagen, fast jag måste erkänna att jag var där och kikade bara för att det var så spännande.
Gott blev det iaf. Receptet hittar ni här, på engelska dock så lämna en kommentar om jag ska översätta.

TIPS! I Tyskland kan man köpa Slow Cookers, troligtvis i Norge och kanske i Danmark. I Storbritannien kan man oxå köpa en men då måste man byta elkontakten. De amerikanska Slow Cookers funkar inte i Sverige vilket är synd för de är betydligt billigare.

1 kommentar:

K + P sa...

Hej! Vi har en ny blogg som kanske intresserar er. Handlar mer om familjen. Ingen koppling till den gamla, anonyma. Klicka på vår info så får ni se.

Vi ses vid teven (hoppas vi).