Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 24 februari 2008

MELKERS FALUKORV MED DILL- OCH SENAPSSTUVAD POTATIS

Jag hittade nyligen en falukorv jag aldrig sett tidigare. Hade en fin förpackning men viktigare var ett högt köttinnehåll (70%) och inte en massa skräp i som alltid annars i korvar. Lite skum såg den dock ut när jag skivade den, men smaken var det inget fel på. Mycket gott blev allting.
DILL- OCH SENAPSSTUVAD POTATIS ca 2 vuxna & 2 barn

ca 400 g fast potatis, jag hade Princess, den var mycket bra
2 msk smör
2-2 1/2 dl mjölk, 3%
1/2 tsk salt
lite vitpeppar
lite god senap, vi hade Förslövs senap
en gräddskvätt
dill

Skala och skär potatisen i ca 1 cm tärningar.

Smält smöret i en kastrull. Lägg i potatisen och rör runt. Häll på mjölken, salt, vitpeppar och senap. Koka upp och låt puttra på svag värme med lock ca 10 min eller tills potatisen är klar. Om stuvningen då är för lös kan man reda den med lite vetemjöl utblandat i kall mjölk. Koka då ngr min till. Häll även i grädde och dill.

Serveras med korv, bacon, stekt fläsk, köttbullar eller något liknande.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer: