Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

onsdag 6 februari 2008

Mandel- och aprikosbröd

Idag bakade jag bröd (surprise!) Jag hade 600 g levain (fördeg gjord på vildjäst) i kylen som ropade åt mig att baka. Inte kunde jag motstå en sådan lockelse. Det fick bli ett bröd ur Jan Hedhs bok med det passande namnet Bröd. Egentligen skulle det vara russin och rostade hasselnötter i degen men jag är inte överförtjust i någondera. Massa mandlar och osvavlade aprikoser från Saltå kändes mycket mer lockande. Jag vet nu inte riktigt hur det funkar med upphovsrätt av recept så jag vågar inte lägga ut det så här rakt av. Nu har jag iofs ändrat på en del saker men ändå. Om någon vill ha receptet får ni kommentera så kan jag höra av mig.

Nej, det är inte bacon i bunken - det är torkade aprikoser som blötlagts och klippts i mindre bitar för att blandas i brödet.

Väldigt gott blev brödet. Kan tänka mig att det smakar underbart med en tjock bit Brie.

Inga kommentarer: