Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 2 februari 2008

KYCKLINGPAJ - MARCUS FAVORIT

Det var riktigt länge sen jag gjorde en matpaj till middag så i söndags var det dax. Det tar ju en del tid att göra paj även om jag förberedde pajskalen på morgonen. Det är lika bra att göra extra mycket och frysa det som blir över. Praktiskt när man får gäster och inte riktigt hinner laga mat. (Det händer även för mig!!!)

Pajdegen är en riktigt bra och smidig deg som är lätt att kavla eller trycka ut direkt i pajskalet. Funkar till de allra flesta pajer.

KYCKLINGPAJ MED BACON 4-6 PORT

PAJDEG
2, 5 - 3,5 dl vetemjöl
115-150 g smör, kallt
2-4 msk creme fraiche
ngr msk kallt vatten

FYLLNING
ca 400 g kycklingfilé, strimlad
2 msk smör
140 g bacon
1 purjo, hackad
2 hackade vitlöksklyftor
1,5 dl grädde eller creme fraiche
2 dl riven ost
2 msk chilisås
ev. lite salt & peppar

OBS! Till paj med lock tar du den större mängden.

Mixa ihop mjöl, tärnat smör och creme fraiche i en matberedare. Häll i lite kallt vatten för att få ihop degen. Tryck ut i en pajform och ställ kallt i 30 min. Förgrädda i 225° ca 5 min.

Stek kycklingbitarna i smöret. Ta upp. Fräs purjo, bacon och vitlkö ngr minuter i en stor stekpanna eller gryta. Lägg i kycklingen och späd med grädde eller creme fraiche. Smaksätt med chilisås och ta av från värmen. Tillsätt osten och smaka av. Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet och kavla ev. ut ett lock som läggs över. Grädda i mitten av ugnen i 225 ° ca 25-35 min.

Servera med sallad och kanske vitlöksfrästa Haricot Verts.

Inga kommentarer: