Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 28 februari 2008

MAJS- OCH KESOPLÄTTAR

Sportlov innebär mer matlagning än vanligt. Vanliga veckor har jag oftast tillräckligt med rester för att det ska räcka till lunch åt mig och ibland Lina. Men nu på sportlovet har jag inte bara mig att tänka på utan oxå 2 hungriga barn. Ibland står det still i hjärnan men som tur är finns det bra kokböcker att ta till. Mat för stora och små heter en ganska ny familjekokbok som är trevlig och har ett ganska bra innehåll. Polarn & Pyret som sponsorer kan kännas lite väl mycket dock. ALLTING är randigt. "Lagom" är annars en väldigt fin svensk tradition.

Men åter till maten. Plättarna är snabba och enkla att göra. Båda barnen gillade dem skarpt. De fick bli lunch både igår och idag.


Majs- och kesoplättar 4 port

3 ägg
1 stor eller 2 små burkar majs, avrunna
ca 125 g keso ( 1/2 liten förpackning)
1 dl vetemjöl
1 krm salt
smör eller olja

Vispa upp äggen lite lätt i en skål. Mixa ihop majs och keso med en stavmixer, det ska inte vara slätt. Blanda ner i äggsmeten och vispa i mjöl och salt. Låt gärna stå en liten stund innan du steker plättarna.

Värm smör eller olja i en stekpanna eller plättlagg. Klicka i en matsked av smeten för varje plätt. Stek på medelvärme ca 2 min på varje sida.

Servera med grönsaker och ev. lite bacon, stekt ägg eller korv.

Inga kommentarer: