Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 22 februari 2008

RISKOKNING - TIPS

Tycker ni oxå att det är svårt att koka ris? Marcus är inte förtjust i klibbigt ris och det tycks vara enda sättet som jag kan koka ris på. MEN inte nu längre. Riset jag kokar brukar bli alldeles utmärkt. Det funkar även på flera olika sorters ris. basmati, Saltås råris, vanligt ris mm.

Nu till tipset.

Koka riset som när du kokar pasta. I MYCKET VATTEN!!!

Koka upp vattnet i en stor kastrull. Häll i rätt mängd ris, alltså så mycket som du behöver. Glöm inte saltet. Vårt basmatiris ska koka 10 min. Man kan oxå smaka av riset men det är bra med klockan som påminnelse. Överkokt ris är liksom överkokt pasta inte en höjdare. När riset är klart häller jag av det i en sil.

Tidigare har jag varit lite missnöjd med tiden som Saltås råris ska koka. Det tar alltid längre tid än det står på paketet. Men med detta sätt har jag fått ner tiden till ca 40 min.

Inga kommentarer: