Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 16 december 2010

VECKOMENY 10

MÅNDAG: Pasta med gräddkokta grönsaker. Gott recept skapat av Arla med mina egna små förändringar. Gör vilken variant ni vill. Bra mat är det iaf. Servera ev vitlöksbröd eller knäckebröd till.

TISDAG: Fiskbiffar med pepparrotssmör och kokt potatis. Favorit i repris (jag börjar få slut på fiskrecept).

ONSDAG: Kycklingsoppa från Kambodja. Mycket god och ganska snabb soppgryta. Ris finns i soppan så man blir rejält mätt.

TORSDAG: Korv med stuvade makaroner. Klassiker som görs efter receptet på baksidan av Kungsörnens gammaldags makaroner. Korven bör köpas på Lidl. Deras lunchkorv i paket om 1 kg (10 korvar) för en billig peng är väldigt god. Skär korvarna på längden (så de inte blir så tjocka) och lägg dem i en oljad ugnsform. Ugnen på 200° ca 15 min, vänd gärna en gång under tiden. Servera med uppskurna grönsaker som man får välja själv mellan. Tex paprika, gurka, morot, tomat, blomkål.

FREDAG: Den godaste köttfärslimpan. Denna rätt är inte snabb att laga. Man kan ju förbereda den dagen innan när man ändå lagar annan mat och göra tillbehören nästa dag. Coleslaw och potatismos passade bra till.

INKÖP

ca 1,3 kg morötter
1 liten bit rotselleri, ca 100 g
mjölig potatis till mos på fredagen
fast potatis till fiskbiffarna
1 litet vitkålshuvud
2 gula lökar
vitlök
1-2 grön chili
dill, färsk eller fryst
färsk pepparrot
1 kg köttfärs
400-500 g kycklingfilé
400 g fiskfilé
ärtor
3 ägg
4 1/2 dl grädde
2 dl mjölk
1/2 dl gräddfil ELLER creme fraiche (om du tar creme fraiche kan du använda en del till avsmakningen av kycklingsoppan om det behövs)
50 g äkta smör (till pepparrotssmöret)
2 dl kryddad tomatsås, färdig eller laga själv
3 brödskivor med relativt neutral smak, behöver inte vara färska
7 kex, cream crackers ELLER ströbröd
tagliatelle
potatismjöl
timjan
ingefära
curry
röd currypasta (jag köpte en liten burk av märket Akethai)
fisksås ELLER oystersauce
Worcestershiresås
hönsbuljongtärning
2 burkar kokosmjölk
1 burk ananasbitar, valfri storlek
1 dl majonnäs
rapsolja
rödvinsvinäger
ris
ev ingredienser till vitlöksbröd

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har vi ätit en modifierad version av kyckling med curry (från en annan veckomeny). Jättegod även utan kål och ärtor!

/Heli

Unknown sa...

Hej Marie! Planerar att göra den fantastiska efterrätten som du hade med dig på Halloween men minns förstås inte allt som ska vara i. Har du tid att uppfriska mitt minne?

Tack, Dorro

Anonym sa...

Nu när illamående osv är över är jag sugen på att testa lite recept... du inspirerar Marie! Lovar att kommentera när jag testat någon av rätterna...

/Sofia

Anonym sa...

Testade de gräddkokta grönsakerna i veckan, jag tyckte om dem, barnen åt och tyckte det var helt ok! Provade ädelostkycklingen idag också, den var god den! Hade ingen grillkrydda eller cajun, så det fick duga med salt peppar och paprikakrydda, och det blev jättegott! Drog ner lite på vitlöken, då den inte alltid är jättepoppis...

Tack ska du ha!
kram sofia