Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 9 december 2010

VECKOMENY 9

MÅNDAG: Angelicas vegetariska lasagne. God och enkel lasagne, servera med en sallad.

TISDAG: Kycklingcurry med grönsaker. Goda smaker och lite annorlunda men enkel att laga.

ONSDAG: Örtgratinerad falukorv. Enkel och god gratäng. Godast med potatismos (hemmagjort såklart) om tiden räcker till, annars kokt potatis.

TORSDAG: Krämig fisksoppa. God repris, ät gärna ett gott bröd till.

FREDAG: Mellanösternköttbullar, tomatbulgur och raita.


INKÖP

2 gula lökar
vitlök
1 purjolök
1 citron
potatis (ev mjölig till mos)
1 stor morotca 200 g vitkål
1 syrligt äpple
1 gurka
salladsingredienser till korvmiddagen, lasagnen och köttbullarna
dill, färsk ELLER fryst
ev lite persilja eller mynta
köttfärs och övriga ingredienser till köttbullarna
400 g kycklingfilé
400 g falukorv
400 g fiskfilé
ca 5 dl riven ost
3 dl grädde
5 dl mjölk
2 dl creme fraiche
5 dl turkisk ELLER grekisk yogurt
500 g keso
1 ägg
ärtor
bladspenat ELLER hackad spenat (fryst)
1 burk krossade ELLER passerade tomater
tomatjuice
oregano
timjan
muskot
curry
spiskummin
hönsbuljong
fiskbuljong
grönsaksbuljong
ris
bulgur
lasagneplattor (Icas egna är godast)
ev ett gott bröd till soppan

4 kommentarer:

Charlotte sa...

Tack Marie! Det här är verkligen hur bra som helst!!

Marie sa...

Hej Charlotte!
Jag är bara glad om det kan komma till glädje och nytta för andra. Själv gillar jag ju att prova nya recept och att göra veckomenyer. Jag vet att jag är ganska ensam om det...

Anonym sa...

Hej Marie!

Idag provade vi den krämiga fisksoppan, och till och med Alexander som inte är känd för att äta fisk tyckte att den var "OK", bättre än den andra fisksoppan jag brukar göra... ett ganska gott betyg ändå! Den enda fisk jag hade i frysen var lax, men det blev väldigt gott det med!
Den gör vi igen!
kram
Sofia

Marie sa...

Hej Sofia.

Visst är den bra soppan, god, enkel och snabb. Kul att det funkade bra med lax, ska testa ngn gång. Det är väldigt lyckat när alla i en familj på 6! tycker om samma sak.

Kram
Marie