Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

tisdag 14 december 2010

RÄKOR MED TOMATPASTA

Mycket snabb, enkel och god pastarätt. Svårt att beräkna mängden dock. Pastan går ju inte att spara pga räkorna.

För en gångs skull så använde jag halvfabrikat: Dolmios ekologiska, klassiska pastasås. Den är god och har bara rätt sorts ingredienser (alltså sådana som jag själv kunde använt om jag gjorden såsen från grunden). Orsaken till att jag hade pastasåsen hemma är att jag tidigare hade provat Saltås pastasås. God men riktigt dyr. För "skojs skull" ville jag bara kolla ingredienslistan i ngr andra billigare märken. Jag blev glatt överraskad. Tillsatsfritt var det nästan överrallt. Så nu har jag diverse olika färdiga tomatsåser i mitt förråd. Jag återkommer med hur jag tycker att de är när jag provat flera.


RÄKOR MED TOMATPASTA OCH GRÖNA BÖNOR ca 4 port

ca 300 g spaghetti, spaghettini eller linguine
en rejäl klick smör
2 krm red pepper flakes
3 vitlöksklyftor
1 burk färdig tomatsås (ej ostsmak eller för mycket basilika)
skalade räkor i den mängd du gillar (jag använder frysta, skalade, de är inte jättedyra)
persilja, färsk eller fryst

Tina räkorna. Koka pastan. Häll av i ett durkslag.

Lägg i smörklicken i kastrullen och fräs red pepper flakes och vitlöken lite lätt. Rör i pastan och rör om. Häll på tomatsåsen och se till att allt blir uppvärmt. Stäng av värmen och blanda i räkor och persilja.

Server med vitlöksfrästa gröna bönor. Recept hittar du i detta inlägg.

Inga kommentarer: