Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

torsdag 16 december 2010

KYCKLINGSOPPA FRÅN KAMBODJA

En god, snabb och lite annorlunda soppa med ris i. Styrkan bestämmer du själv. Blir en stor sats men den smakar nästan bättre dagen efter så lite rester gör ingenting.

KYCKLINGSOPPA FRÅN KAMBODJA ca 6 port

rapsolja till stekning
2 vitlöksklyftor, pressade
1-2 grön chili, urkärnad och finhackad
400-500 g kycklingfilé, strimlad (inte för smått)
1 tsk ingefära
2 msk röd currypasta
1 msk curry (ta helst vanlig styrka)
1 msk vinäger
1 msk fisksås (jag tog oystersauce för det var vad jag hade hemma)
2 tsk socker
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
2 burkar kokosmjölk (OBS! inte mager, fettet bär smakerna och behövs i denna rätt)
1 burk ananasbitar, valfri storlek
2 dl okokt ris ELLER 5 dl kokt, kallt ris
salt & svartpeppar till avsmakning
ev grädde eller creme fraiche till avsmakning

Fräs kyckling, vitlök, grön chili, ingefära, currypasta och curry i lite olja. Rör om ordentligt. Häll i resten av ingredienserna och låt puttra i ca 15 min. Om du har okokt ris så kolla att det har blivit färdigt. Smaka av med salt och peppar. Ev behövs mer vatten. Om det är för starkt kan du hälla i lite grädde eller creme fraiche, det mildrar.

Inga kommentarer: