Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 7 januari 2011

ÄDELOSTKYCKLING MED UGNSBAKADE ROTFRUKTER

En väldigt god kycklingrätt. Lina bestämde sig för att det var en av hennes nya favoriträtter. Rätten är god även om man inte gillar ädelost.

ÄDELOSTKYCKLING MED UGNSBAKADE ROTFRUKTER 4 rejäla portioner

ngr morötter
fast potatis
olja
salt, peppar och grillkrydda ELLER cajunkrydda (maxi har den)

500 g kycklingfilé
smör
salt och peppar
2-3 hackade vitlöksklyftor
1 dl hönsbuljong (vatten + liten bit buljongtärning eller fond)
2 dl grädde
ca 50 g ädelost, jag tog Kvibille gräddädel (får ni ädelost över så är det bara bra, jag ska testa ett gratängrecept med 100 g ädelost)

Börja med rotfrukterna. Sätt ugnen på 225°. Skala morötterna och skär i bitar, inte för små. Lägg morotsbitarna i en fryspåse tillsammans med olja och kryddor. Skaka runt ordentligt. Häll upp i en långpanna och sätt in i ugnen.

Skala ev. potatisarna och klyfta dem. Gör som med morötterna. Kanske behövs lite mer olja och kryddor. När morötterna varit inne ca 10 min så lägger du i potatisen och blandar runt. Baka färdigt i ca 25-30 min. Känn med en sticka när de t är färdigt. Sänk ev. värmen om det får för mycket färg.

Nu är det dax för kycklingen. Den går snabbt att göra.

Strimla kycklingfiléerna och bryn i smör. Krydda lätt. Lägg i vitlöken och rör runt. Späd med buljongen och grädden. Låt puttra på svag värme ngr minuter tills kycklingen är klar. Smula i ädelosten och låt den smälta ner. Smaka av.

Servera gärna med en sallad.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Detta ska jag testa imorrn!
Kul att du bloggar igen Marie!
Kram
Jannice

Marie sa...

Hej Jannice!

Säg vad du tycker sen. Jag gillar själv inte att äta grön- eller blåmögelost men i den här rätten var det jättegott.

Kram på dig.
Marie

Anonym sa...

Vi har precis avnjutit kycklingen med ädelost, och alla älskade den! Vi höll låg profil om en av ingredienserna tills efter maten och Gabriel var lite i chock att han tyckt så mycket om "mögelost".
Det är roligt att lura barn...mohahaha
Jannice

Marie sa...

Kul att det gick så bra. Visst var den enkel att laga?

Kram på er!

Helena sa...

Åhhh, vad gott det var. Så trevligt med nya och GODA recept på kyckling. Alla åt dessutom och var glada.