Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 7 januari 2011

FULLKORNSBRÖD I FORM

Detta bröd experimenterades fram här i veckan eftersom jag ville ha ett grovt bröd med kross som gick att skiva tunt och förvara i frysen. Dessutom hade jag äppelmos som behövde användas så det fick hamna i brödet. Det smakar inte äpple. Bara väldigt gott. Brödet funkar utmärkt att rosta.

FULLKORNSBRÖD I FORM 3 st

4 dl fyrkornskross, ELLER valfritt kross
7 dl kokande vatten
25 g färsk jäst
2 msk olja
3 dl äppelmos
300 g rågmjöl
650 g vetemjöl
1 msk och 1 tsk salt

Häll kokande vatten över kross i en rostfri bunke. Låt stå övertäckt tills det svalnat eller över natten. Kan även förvaras 3 dgr i kylen innan du använder det.

Blanda alla ingredienser utom saltet i maskinen. Arbeta degen på låg fart i 10 min. Häll i saltet och arbeta degen på lite högre fart i 5 min. Jäs övertäckt i bunken i ca 2 timmar.

Häll upp degen på ett bakbord och dela i 3 delar. Forma varje del till en rund boll och täck över med en bakduk. Låt vila 15 min. Med handloven plattar du ut ena sidan och viker den in mot mitten. Platta ut motsatta sidan och vik över mitten. Rulla till avlånga bröd som läggs i smorda brödformar ELLER som jag gör: formar täckta med bakplåtspapper = mindre disk.

Sätt på ugnen på maxtemperatur och jäs bröden ca 45 min. Sätt in i ugnen och sänk genast temperaturen till 200°. Om bröden ser ut att bli för bruna så sänker du bara temperaturen. Höj om de ser för bleka ut. Grädda ca 30 minuter. Om du har en digital ugnstermometer så använder du den. Stick in den i mitten när bröden är ungefär halvfärdiga. Sätt den på 98°. Då är bröden färdiga. Min termometer har ett larm som piper när rätt temperatur är uppnådd. Underbart, då kan man verkligen slappna av!

Låt kallna på galler under bakduk. Skiva eventuellt tunt och frys in.

Inga kommentarer: