Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 9 januari 2011

PASTAGRATÄNG MED BROCCOLI, SKINKA OCH ÄDELOST

En till gratäng...
Den blev väldigt lyckad, Lina tog 3 portioner. Enkel att laga och bra att använda rester till.

PASTAGRATÄNG MED BROCCOLI, SKINKA OCH ÄDELOST 4 stora port

4 portioner pasta
250-300 g broccoli, fryst går bra
2 dl creme fraiche
100 g ädelost
100 g skinka, skuren i små bitar
100 g riven ost
ev mandelspån

Sätt ugnen på 200°. Smörj en ugnsfast form.

Koka pastan men när det bara är ngr minuter kvar lägger du i broccolin. Bekvämt!

Blanda creme fraiche, smulad ädelost och skinka.

När pastan och broccolin är klar häller du av vattnet. Lägg tillbaka pastablandningen i kastrullen och blanda ner creme fraicheblandningen. Häll över i ugnsformen. Strö över riven ost och gratinera i ugnen ca 20 min. När 5 min är kvar kan du strö över mandelspån om du vill.

Servera gärna med en tomatsallad (tomat, schalottenlök, nymalen svartpeppar, flingsalt, balsamvinäger och olivolja). Gott!

1 kommentar:

Helena sa...

Oooo, vad gott. Det är avgjort den godaste pastagratängen jag ätit. Alla åt glatt (minus the picky one, men det är bara bonus när hon tycker nya grejer är goda, så det räknas inte). Funderar på att blanda med fullkornsmakaroner nästa gång för ännu lite mer mättnadskänsla.
TAKC!