Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

tisdag 25 januari 2011

BRÖD!!!


Hej kära läsare.

Ni som känner mig vet att jag verkligen gillar att baka bröd. Nyss tog jag ut ett fantastiskt vackert bröd ur ugnen. Jag blir så lycklig av att lyckas...

Nu vill jag att ni också ska lyckas med brödbaket och känna er trygga med degen. Så, vill någon komma på brödkurs till självkostnadspris (ingredienskostnad)? Jag tycker det är så roligt att dela med mig av det jag vet om brödbak. Antingen en vardag för er som är hemma eller en lördag (fast lördagar är svårare för mig).

Brödet på bilden är lite mer arbete med, men jag har ett jättebra sätt för er som inte har en hushållssassistent eller så mycket tid men ändå vill servera familjen bra bröd.

Vi hörs och syns!

7 kommentarer:

Elinor Jensen sa...

Brödet ser jätte smaskigt ut.

AL sa...

Ja! Jättegärna, Fast tvärtom. Jag är nybliven assistentägare och vad jag förstår ska man modifiera lite då, hur man tillsätter vätska, hur länge det ska arbetas etc. Jag är hyfsad på matlagning men bakning har jag inte fått in känslan för ännu.

Tajmningen är lite tokig för mig den närmaste tiden men om det går bra att åtekomma under året gör jag väldigt väldigt gärna det!

Hemma hos sa...

Marie! Vilket bröd! Fantastiskt fint ju! Och jag kommer gärna, det vet du, vill gärna lära mig mer! Nu kan jag ju det braiga brödet om man inte har en assistent men ändå.... Kram Carro

Heliotropen sa...

Åh, det låter ju jätteroligt! Kanske i sällskap av min M, någon gång när hon har studiedag? Skulle det kunna gå? Jag är värdelös på att baka bröd, speciellt om det är lite grovt.

Helena sa...

Får man komma igen?? ;) Tänkte på det senast häromkvällen: Jag har FORTFARANDE inte bakat en enda limpa sen jag var hos dig!!! Hur lång tid ska det egentligen ta innan jag kommer över denna tröskel??

Rebecca Lindfors sa...

Jag vet inte om min kommentar kom fram för jag klickade konstigt(ej ovanligt). Jag vill!!! Om det är för sent så kanske jag kan komma och våldgästa dig ngn dag då du ändå ska baka. Jag bakar ju bördet här hemma men varje vecka tänker jag på dig och allt du kan och vill lära mig mer. För övrigt glömde jag att få med din egen jäst, jag har sörjt det många gånger sedan dess. och ditt majsbröd, jag kan inte sluta tänka på det. Och så chokladglass receptet...Helt enkelt har jag mycket jag vill veta men en hel del att prata om också. Kommer ni med på söndag?

Kram Rebecca

Annika/Resfredag sa...

http://www.sasongsbloggen.se/fa-mat-i-100-dagar

Marie, detta måste vara något för dig! Hälsningar från dina sysslingar