Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 12 april 2010

Maries knådfria bröd- flera varianter

Min Bosch hushållsmaskin gav upp andan för några veckor sedan. Traumatiskt värre blev det. Man inser ju för det mesta inte hur bra man har det förrän man förlorar något. Mitt brödbakarbehov blev akut kan jag säga, just eftersom maskinen gick sönder. Tack vare internet kunde jag hitta inspiration och skapa recept som funkar alldeles utmärkt utan maskin. Så håll till godo.


Maries knådfria bröd 2 stora bröd

1 tsk (7-10 g) färsk jäst
800 g fingervarmt vatten
1 kg vetemjöl
20 g salt (1 msk & 1 tsk)

Blanda allt i en plastbunke med lock. Jäs i rumstemperatur i 18-24 rimmar ELLER 2-5 timmar rumstemp och sedan in i kylen ca 20 timmar (det är inte så noga). Degen är färdigjäst när den faller ihop lite grann i bunken och ytan är full av små bubblor.


Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och vik den som på bilderna. Strö över lite mjöl och låt degen vila övertäckt med en bakduk ca 15 min.



Dela degen i två delar och forma till avlånga bröd. Låt jäsa övertäckta på bakplåtspapper (OBS! INTE PLÅT UNDER) i ca 45 min.


Under tiden sätter du på ugnen på 250°C med plåten inne, plåten ska bli riktigt varm för att hjälpa bröden att resa sig ordentligt.

När bröden jäst klart strör du över lite mjöl och snittar dem med en brödkniv. Ta ut plåten och lyft försiktigt över bakpappret med bröden på. Sätt in i ugnen och sänk värmen till 200-225°. Om din ugn bara har plats för ett bröd i taget, ställ in det andra brödet i kylen för att det inte ska bli överjäst. Grädda bröden tills de är 98° mitt i (stick i en termometer efter ca 25 min), ELLER tills bröden låter ihåliga när du knackar dem i botten.

Låt bröden svalna på galler utan bakduk för en bättre skorpa.


VARIANTER AV DET KNÅDFRIA BRÖDET:

Rågsiktsbrödet är min favorit. Byt ut 450 g vetemjöl mot 450 g rågsikt. Gör som vanligt.

Grahamsbröd. Byt ut 200 g vetemjöl mot 200 g grahamsmjöl.

Dinkelbröd. Byt ut 200 g vetemjöl mot 200 g fullkornsmjöl av dinkel.

Durumbröd. Byt ut 200 g vetemjöl mot 200 g durummjöl.

Grötbröd?

Potatismosbröd?

5 kommentarer:

AL sa...

spännande med gräddningen, jag testade för ngt år sedan att grädda i järngryta men tyckte att det blev alldeles för mörk och rejäl skorpa, men dina ser ljusare ut, ska testa. tack för bearbetningen av receptet.

Marie sa...

Hej Anna Linda!

Man kan alltid sänka värmen om man tycker att brödet blir för mörkt. Innertemperaturen ska dock vara den samma, 98°C. Testa och kommentera gärna.

Numera har jag nästan alltid brödlådor på bänken. Det är underbart och man kan alltid ge bort ett bröd till någon vän eller släkting.

Marie

PERNILLA sa...

marie bara så att du vet. du är värd en kitchen aid! tänk vad snygg den skulle vara i ditt fina kök.

Fröken Dill sa...

Smart med knådfritt bröd! Jag har inte plats för någon assistent i mitt lilla kök och att knåda förhand är väldigt jobbigt.
Hälsningar från fröken Dill

Marie sa...

Hej Fröken Dill!

Välkommen hit. Prova gärna brödet och kommentera. Om du experimenterar så får du gärna berätta så kan jag prova oxå. Jag fortsätter med mina brödtester, nästa variant blir det nog ris i.