Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 16 april 2010

VAD GÖR MAN MED ÖVERBLIVET BRÖD?

Jag får ofta frågan: Vad gör ni med allt bröd du bakar? Svaret brukar bli att vi äter, fryser in, ger bort. Nästa gång jag får frågan kommer svaret bli något annorlunda. Brödpudding kommer nämligen ta allt mer plats i mitt hem. Jag hittade ett väldigt gott och enkelt recept på Allrecipes (of course!). Man kan använda vilket bröd som helst men brödet ska inte vara nybakat och färskt. Godast blir det givetvis på hembakat levainbröd, men jag förstår att alla inte har tillgång till detta.


BRÖDPUDDING 4 stora portioner

6 ganska tjocka skivor bröd, inte färskt
2 msk smält smör
ca 1 dl russin (eller annan torkad frukt)
(mandel, nötter)
4 ägg, lätt uppvispade
knappt 5 dl mjölk (eller mjölk och grädde i valfri kombination)
1,5-2 dl socker
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175°. Smörj en gratängform, inte allt för stor. Skär brödet i rejäla tärningar och lägg i formen. Häll över det smälta smöret och rör om lite lätt. Strö över russin och ev. mandel eller nötter.

Vispa ihop ägg, mjölk, socker, kanel och vanilj. Häll det över brödtärningarna. Grädda i ca 45 minuter eller tills äggstanningen faktiskt har stannat.

Serveras varm eller ljummen, gärna med en skvätt mjölk på.

2 kommentarer:

Heliotropen sa...

Spännande! När jag var liten brukade min mormor göra något som kallades brödsoppa. Är du bekant med det?

Egoistiska mamman sa...

Det ser riktigt gott ut. Det vattnas i munnen. Tyvärr fryser jag alltid in brödet (som köps färdigskivat) så jag kan inte minnas när vi hade gammalt bröd hemma senast (tror aldrig att det hänt faktiskt). Kanske får jag lämna lite bröd framme. Vi får se när det blir av.

puss å kram
sis