Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 8 september 2008

Zucchini patties & marinara sauce

Det finns en väldigt bra receptsajt som heter Allrecipes. Om man tycker att recept på engelska är OK vill säga, annars är den kass;-) Jag har sparat många recept i min egen receptbox. Fördelen med denna sajt är att riktigt många vanliga människor (läs: inte kockar) har lagat recepten och tyckt till om dem.

Här om dagen lagade jag vegetariskt som blev riktigt gott. Alla åt med god aptit och det blev en portion över till min kära mor oxå.


ZUCCHINI PATTIES (zucchiniplättar)

5 dl riven zucchini
2 ägg, uppvispade
1/2 dl finhackad lök
1 1/4 dl vetemjöl
1 1/4 dl riven parmesan
1 1/4 dl riven ost (mozzarella går bra)
salt & peppar
olja eller smör till stekning

Blanda alla ingredienser utom fettet i en skål. Blanda ordentligt.

Klicka i smeten i fettet i en stekpanna. Stek på medelvärme ngr minuter på varje sida tills plättarna är gyllene.

Servera med tomatsås och grönsaker.

MARINARA SAUCE (tomatsås)

1 burk krossade tomater
ca 1/2 dl tomatpuré
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 tsk torkad oregano
1/2 tsk salt
svartpeppar
3 msk olivolja
1/2 dl finhackad lök
1 msk vitvinsvinäger (annan vinäger går oxå bra)
persilja

Fräs löken i oljan tills den blir lite genomskinlig. Häll i resten av ingredienserna utom persiljan och låt puttra på svag värme under lock ca 30 min. Tillsätt hackad persilja. Kör såsen slät med stavmixer. Smaka ev. av med mera kryddor.

SÅSEN ÄR VÄLDIGT ANVÄNDBAR OCH PASSAR UTMÄRKT ATT FRYSA. LAGA GÄRNA EN STOR SATS OCH ANVÄND TILL KÖTTFÄRSSÅSEN, LASAGNE M.M.

Inga kommentarer: