Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 7 september 2008

SVERIGES RADIO OCH SKOLSVERIGE

Hurra, tänker jag och blir genast riktigt impad av Sveriges Radio. I SVD i dag så läser jag en krönika av P J Anders Linder. Han skiver att SR kommer sända ett program som heter Kris i skolforskningen. Handlar om "ideologer, som tycker att kunskapsöverföring och undervisning är förlegade idéer och att det är ett svek mot unga människor att skolan mäter vad de lär sig."

Ohh, vad spännande och vilka givande diskussioner det kan bli, hinner oxå fara genom min hjärna innan jag inser att han är ironisk. SR skulle aldrig få för sig att göra något sådant. Eftersom svenska medier till stor del är vänstervridna så kan man inte hålla med högern om en idé, oavsett hur bra och behövlig den är.

Det gör mig bekymrad att svenska barn och ungdomar går så dåligt utrustade in i deras framtid. Det är ju NU som allting grundläggs. Om jag ska veta när jag går på högskolan (om jag öht skulle komma på tanken att söka in) hur man pluggar hårt så måste jag ha krav på mig att göra mina läxor nu i grundskolan. Inte få sitta vid datorn på skoltid och göra vad jag vill på elevens val. Vad är detta? Våra barn sitter nog tillräckligt vid datorerna ändå. Barn är barn och kommer inte välja den svåra vägen, kan de äta godis till lunch så gör de det. Kan de välja att spela spel på skoltid så gör de det. Osv, osv...

Man måste inte ha ROLIGT hela tiden. Inte är det speciellt roligt med läxor, men det är ok. De behöver ändå göras. Inte är det roligt att borsta tänderna, men det görs ändå.

Våra barn är så skadade av att det ska hända saker hela tiden, vara roligt, häftigt, nytt mm. Inte konstigt att skolan blir tråkig då. Istället för att en massa ideologiska pedagoger ska ta upp kampen så borde de lära barnen (egentligen föräldrarnas ansvar men om de inte gör sitt jobb så) att ta ansvar, slutföra sina uppgifter, traggla multiplikationstabellen, göra lite mer, skriva lite finare, vara lite mer noggrann, anstränga sig lite extra, springa lite fortare, hjälpa till, ta hand om någon annan, läsa en lite svårare bok. TRÄNA ALLA SINA MUSKLER HELT ENKELT! Allt för att utvecklas till lyckliga, ansvarstagande, hjälpsamma vuxna som kan försörja sig och sina framtida familjer. Bli goda samhällsmedborgare. Detta förstår givetvis inte våra barn, det är därför vi som vuxna, alla vuxna, måste ställa krav.

KÖR HÅRT, JAN BJÖRKLUND!!!

Inga kommentarer: