Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 5 september 2008

ITALIENSK OSTSOPPA

Jag tycker att soppa är riktigt bra mat. Jag lagar det bara inte tillräckligt ofta. Jag har nämligen inte så väldigt många bra sopprecept på lager. Men nu kan jag lägga till ett nytt recept i samlingarna. Smaken går att variera beroende på vilken ost man använder.


ITALIENSK OSTSOPPA 4 port (ev 5-6 om man är en barnfamilj)

1 gul lök (jag använde silverlök, de gula var för stora)
100 g rökt skinka (mitt skinkpaket innehöll 140 g)
smör
2 dl okokt pasta (jag tog farfalle)
1 grönsaksbuljongtärning
6 dl vatten
3 dl mjölk (inte lätt)
timjan, oregano
2 dl creme fraiche
3 dl riven lagrad ost (jag tog Wästgöta kloster svart, mellanlagrad)
svartpeppar
persilja

Hacka löken fint, strimla skinkan. Fräs löken mjuk i smör, tillsätt skinkan och ställ åt sidan. Koka upp buljongtärning, vatten och mjölk och lite oregano eller tinjan, tillsätt pastan och låt koka tills pastan är knappt al dente. Tillsätt lök, skinka, creme fraiche och koka upp. Sänk värmen och tillsätt osten. OBS! Soppan får inte koka mer. Smaka av med salt och svartpeppar. Toppa med hackad persilja.

Vi åt knäckebröd till, smakade jättegott.

Inga kommentarer: