Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 26 september 2008

QUESADILLAS, GUACAMOLE OCH HEMMAGJORD SALSA (MYCKET GODARE)

Ikväll hade vi "fredagsmus" som Lina kallar det. Det innebär att vi gör något lite extra mysigt eftersom det är fredag - så genialt va! Ikväll handlade det om mat. Quesadillas. Alla var hungriga och när det skulle dukas så gick det fort. Det är Linas uppgift och hon satte nog rekord i att få fram allt på bordet. För att det skulle vara extra "musigt" så la hon fram servetter på tallrikarna och röda servetter i glasen.

QUESADILLAS

rapsolja
3 msk finhackad lök
1 burk svarta bönor, avrunna och sköljda
1 liten burk majs, avrunna
1/2-1 msk brun farin
drygt 1/2 dl salsa, köpt eller hemmagjord
1/4 tsk "red pepper flakes", jag tog Kockens chiliblandning och ngr skedar Santa Marias grön chili på burk (tacohyllan)
salt
smör
8 tortillas
ca 4 dl riven ost, jag tog Port Salut

Värm lite olja i en kastrull och fräs löken utan att den tar färg. Blanda i bönor, majs, farin och kryddor. Låt puttra ca 3 min. Smaka av med salt.

Smält lite smör i en stekpanna. Lägg i en tortilla, sprid över lite ost, skeda över lite bönblandning och strö över lite mer ost. Toppa med en tortilla och platta till. Stek tills gyllene och vänd försiktigt för att steka på andra sidan. Upprepa med resten. Skär varje quesadilla i 4 "tårtbitar" och servera med salsa och guacamole, gärna lite sallad.

Obs! Bönorna går att byta ut mot lite kyckling. Tex kycklingfilé stekt med lite kryddor i SMÅ, SMÅ bitar.


GUACAMOLE

2 avokado
1/2 lime
1/2 tsk salt
3 msk finhackad lök (jag tog silverlök, mildare i smaken)
ev. 2 msk hackad färsk koriander (jag hoppade över koriandern eftersom det smakar tvål i min mun)
ca 1 pressad vitlöksklyfta
lite cayennepeppar
lite olivolja
1 tomat, urkärnad och skuren i små bitar

Skala avokadon och lägg i en hög skål eller kanna (för att mixa). Pressa över limejuice. Lägg i salt, lök, ev. koriander, vitlök, cayennepeppar och en skvätt olivolja. Mixa slätt. Smaka ev. av med mer salt, peppar och vitlök. Blanda försiktigt i tomaten. Servera!

SALSA (ganska stor sats, men den är jättegod dagen efter)

Det här blir en mild salsa, man kan hotta upp den med lite tabasco eller hot sauce.

2 burkar hela, avrunna
1/2 lök, hackad (silverlök för mildare smak)
1-2 pressade vitlöksklyftor
1/2 lime, pressad
1 tsk salt
ca 1/2 dl hackad grön chili (Santa Marias på burk)
ev. 3 msk hackad färsk koriander

Mixa alla ingredienser till önskad konsistens. Smaka av med salt, peppar och ev. mer vitlök.

Inga kommentarer: