Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 3 mars 2008

MUSIKTIPS!!!

Snälla bloggläsare. Idag har jag suttit och uppdaterat min musik i datorn. JAG VILL HA MER! Det betyder inte att ni ska dela med er av er egen musik. Fildelning är inte intressant i sammanhanget. Men kommentera jättegärna med tips på bra musik. Jag skulle gärna bredda min musiksmak. Tips på skön fransk musik välkomnas speciellt, men allt är av intresse.

Gör en kulturgärning, sprid bra musik!

7 kommentarer:

Daniel sa...

hejhej,

Jag är ingen stor fantast av fransk musik, men om det är någon jag gillar så skulle det nog vara Francis Cabrel. Skivan 'Samedi soir sur la terre' (lördag kväll på jorden) är hans bästa och 'je t'aimais, je t'aime et je t'aimerais' (jag älskade dig, jag älskar dig och jag kommer att älska dig) är den bästa låten.

Så det är ju något om du letar efter något lite äldre och lugnare...

/Daniel

Marie sa...

Tack Daniel! Ska genast kollas upp. Du får gärna tipsa om resten av musiken som du lyssnar på så att jag kan bedöma;-). Säg till Helen att ge förslag oxå. Pussa på Bo från Moster Marie.

Egoistiska mamman sa...

Hej sis!
Jag är ingen stor musiklyssnare så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Särskilt inte när det kommer till fransk musik. Jag lyssnar mest på svensk radio.
Puss

PERNILLA sa...

jag har just upptäckt eva cassidy. just nu sjunger hon fields of gold för mig via youtube. vackert, så vackert. jag har gjort mig en playlist där (youtube) och sätter igång den när jag sitter vid datorn.

christian kjellvander. svensk countryfavvis.

jose gonzales inte dum han heller.

ganska lugnt alltihop, säg till om du vill ha lite mer ös.

AL sa...

hej,
För jazzigt:
Testa Silje Nergaard - at first light för softjazz med klar klang
Jamie Cullum - storbands/pop/jazzigt

Franskt:
Céline Dion 1 filles & 4 types - är en fransk popskiva utan tunga orkesterarrangemang, mer akustiska gitarrer etc.

Carla Bruni - mer akustiskt och lågmält på franska

Yael Naïm - indie musik. Yael håller på att slå internationellt

French Cuisine - Elektroniskt o jazzigt

Hôtel Costes - loungemusik med fransk bas

Marie sa...

Daniel, har laddat ner 5 låtar av Cabrel, tack för tipset.

Pillerill, håller med om Eva Cassidy. Hon är helskön. De andra ska jag kolla upp efter jobbet på torsd.

Anna Linda, tack för förslagen, ska kolla dem oxå imorgon när tid finns.

Monica sa...

Duncan Sheik är min favorit, Elin Sigvardsson och, om man gillar skumma texter, Kent.