Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

onsdag 12 mars 2008

BÄSTA BRÖDET - TYVÄRR :-(

Igår bakade jag bröd . Inget ovanligt i det iofs. Men, igår blev det ett FANTASTISKT, FLUFFIGT OCH MJUKT BRÖD som dessutom var roligt att baka. Jag hade en massa potatismos över sen middagen i måndags. Potatisplättar lockade inte och då gick ju såklart mina tankar till bröd. Tankarna i mitt huvud cirkulerar ofta kring bröd och brödbak. Jag använde helt enkelt potatismoset i bröddegen. Kollade först lite på internet efter tips. Man ska tydligen vara lite försiktig med att ha i för mycket mjöl på en gång, eftersom potatisen gör att degen behöver mer tid för att suga upp vätskan. Sagt och gjort, experimentet var i gång. Allt gick bra och alla njöt för fullt av detta annorlunda bröd. När Marcus sent på kvällen kunde prova några skivor så blev han alldeles salig. Saligheten byttes dock snabbt till sorg när jag förklarade läget för honom. Brödet var ett experiment, vet inte hur mycket av allting som var i, kan alltså inte upprepas. Nu har jag fått klara direktiv av brödvinnaren i familjen, provbaka om och om igen för att skapa rätt recept.

Marcus, jag lovar att försöka!

Inga kommentarer: