Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 16 mars 2008

Det bästa brödet - del 2 ( En idog hustru...)

Marcus skrev titeln på detta inlägg, jag kallar mig inte själv en idog hustru. Men det är ju bra att jag gör honom lycklig och nöjd.

Nu till brödet. Första försöket för att återskapa succén lyckades. jag känner mig riktigt nöjd nu ska ni veta. Receptet är nedskrivet och klart. I frysen ligger några få bröd kvar, de äts upp snabbt i min familj.

OBS! Mitt potatismos görs lite annorlunda. Jag skär potatisen i ganska små bitar. Kokar dem i mjölk som knappt täcker potatisen istället för vatten, salt som vanligt, lite vitpeppar. När potatisen börjar bli mosig så stöter jag ihop till potatismos med mjölken, lite smör i såklart.
Vill man göra mos som vanligt så är det bra att använda hälften mjölk som degvätska, brödet blir mjukare och fluffigare då.

MARIES POTATISBRÖD 4 st

ca 750 g hemmagjort potatismos, inte från pulver
40 g jäst
7,5 dl fingervarmt vatten, ev hälften mjölk
1/2 dl brödsirap
1,5 kg vetemjöl special
12 g salt

Smula jästen i degbunken, rör ut med vattnet. Klicka i potatismoset och häll i sirapen. Blanda. Häll i det mesta av mjölet och blanda på lägsta hastigheten i ca 8 min. Häll i mer mjöl om det behövs. Häll även i saltet och bearbeta degen i 5 min till på samma hastighet.

Häll upp degen i en stor oljad plastlåda eller skål (jättekastrullen går oxå bra). Täck med lock eller plastfolie. Jäs i rumstemperatur ca 2 timmar. 

Häll upp degen på mjölat bakbord. Knåda inte. Platta försiktigt ut den lite med mjölade händer. Vik en tredjedel av degen in mot mitten. Vik andra tredjedelen över så att det blir som ett vikt A4-papper som ska stoppas i kuvert (fast mycket tjockare och större). Täck över med handduk och låt vila 15 min.

Dela degen i 4 delar. Platta ut varje deg något till en rundel. Vik in kanterna mot mitten till en rund boll. Lägg på bakpappersklädd plåt med skarven nedåt. Gör likadant med alla 4 bitarna.

Jag brukar lägga varsitt bröd på mina 2 plåtar. De andra 2 lägger jag på bakpappersklädda brickor, mjölar, täcker med plastfolie och ställer i kylen för att jäsa. Jäs de två bröden på plåtarna ca 1 timme. Under tiden värms ugnen till 250°.

När bröden jäst färdigt sätts de in i ugnen. Spruta med blomspruta ngr gånger in i ugnen. Efter 5 min öppnas ugnsluckan 1 gång. Sänk sen värmen till ca 200°. Baka ca 30-35 min till. Knacka i botten på bröden, de ska låta ihåliga. Ta ut de andra bröden från kylen de sista 10 min innan de ska in i ugnen så att de inte är iskalla när de sätts in.

Låt bröden kallna på galler utan bakduk. Funkar utmärkt att frysa in.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Thank you my love! You are the best !!!

//Marcus

AL sa...

Hej! Sk absolut testas. Men bara för att klargöra: Visst stoppade du in i kylen för att kalljäsa - även om det står frysen senare? Eller är frysning ngt avancerat bakknep jag inte känner till?

Marie sa...

Marcus, I know!

Anna Linda, vad roligt att du ska prova. Visst ska det vara kylen för jäsningen, jag har rättat frysfelet. Tack för hjälpen.

Egoistiska mamman sa...

Systra mi!
Du är för rolig med ditt brödbak. Jag är inte direkt någon brödbakare även om jag faktiskt bakade bröd häromdagen här hemma. Resultatet blev bara ok tyvärr men det kanske ska vara så när jag valde det allra enklaste brödet. Jag ska vara ärlig och erkänna att jag nog inte kommer ta att testa detta uppenbarligen fantastiska bröd. Det verkar lite väl krångligt för min smak. Sen var det ju ett annat problem också. Namnet på brödet...det får mig att tänka tillbaka på dagar då man var liten och mamma hade lagat potatismos och dagen efter blev det alltid "pannkakor" som hon kallade dem. Hon försökte minsann inbilla oss ungar att pannkakorna smakade precis likadant med potatismos i. Ha! Vem försökte hon lura. Det är i vilket fall som helst inga goda minnen men jag ser ändå fram emot att få smaka en liten bit på brödet när jag kommer och hälsar på nästa gång, när det nu blir.
Kram på er!