Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

måndag 10 mars 2008

MUSIK IGEN!

Musik är härligt och när det finns en massa bra låtar på datorn (drygt 400 på min spellista) som blandas så mår jag bra. Det är så mycket trevligare att pyssla här hemma med alla sysslor som aldrig tar slut, när musiken lyfter mig. Jag är inte speciellt musikkunnig men jag vet när jag hör något om jag gillar det. Större krav än så ställer jag inte på mig själv.

Jag tänkte dela med mig av mina favoriter, man måste ju ge tillbaka till så hjälpsamma läsare. Det kommer säkert dyka upp fler nya favoriter när jag har hunnit kolla igenom alla era förslag.

Gamla favoriter

Sade (all time high)
Bo Kaspers orkester (bästa svenska musiken)
Journey (Greatest hits, enda rockmusiken på min lista, Marcus har introducerat mig)
Mark Knopfler (albumet Sailing to Philadelphia, Prairie Wedding är favoriten)
Stefan Andersson (livealbumet En främlings hus, växer för varje genomlyssning)
Sting
Viktoria Tolstoy (För älskad)

Nygamla favoriter

Anita Baker (min favoritlåt med fantastisk text är Men in my life, Marcus favorit är My everything)
Bebel Gilberto (Brasiliansk superskön musik)
Katie Melua
Kenny G
Lene Marlin
Johan Norberg & Jonas Knutsson (underbar norrländsk jazz, skivan Norrland är bäst)
Carrie Underwood (albumet Some hearts)
Celine Dion (franskspråkiga musiken)
Chris Rea
Ronan Keeting
Santana
Seal
Sophie Ellis Bextor

Helt nya upptäckter

Acid House Kings
Diana Krall (jazz, Best of...)
Francis Cabrel
Lisa Miskovsky (Changes)
Michael Franks (albumet Rendevouz in Rio är fantastiskt)
Nils Landgren
Queen Latifah (jazzalbumet Trav'lin' light)
Roger Cicero (tyskt jazzalbum men favoritlåten var med i Eurovision 2007, Guess who rules the world)
Silje Nergaard
Tracy Chapman
The Yellowjackets
Yael Naim
Zero 7

4 kommentarer:

Monica sa...

Bra smak! :-)

Marie sa...

Tack! Tycker om olika musikstilar men inser att jazz börjar komma mer & mer.

PERNILLA sa...

roligt att du gjorde en lista!! jag ser massor av artister jag inte lyssnat på på länge ska genast åtgärdas. tack!!

HumanistMorsan sa...

Tack för hjälpen!

Nu har jag lyssnat igenom och Diana Krall kommer klart bli en favorit, hur har jag missat henne? Din smak påminner klart om min egen.

Kul att du lyssnar på Roger Cicero, menar du att du gjorde det innan jag skrev om honom på min blogg? Haha.