Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 2 april 2011

SKINKRULLAR MED CURRYRIS OCH SMÖRAD SPARRIS

En god och lite annorlunda maträtt. Enkel att laga och hela familjen gillade den.

SKINKRULLAR MED CURRYRIS OCH SMÖRAD SPARRIS 5-6 port

Rullarna:
1 finhackad gul lök
smör
curry efter smak (jag tog nog 1 msk)
1 l FÄRDIGKOKT ris
salt och peppar
ev hackad persilja
400 rökt skinka i tjockare skivor
4 hårdkokta ägg

Sätt ugnen på 180°. Fräs löken i smöret tillsammans med curryn tills löken mjuknar. Blanda i riset, salt & peppar och persilja. Rör ordentligt. Skala äggen och skiva dem. Smöra en ugnsfast form. Fyll skinkrullarna med risblandningen och rulla ihop. Lägg dem med skarven nedåt i formen. Lägg över äggskivorna.

Såsen:
ngr msk smör
curry (jag tog ca 1 msk)
5 dl mjölk (eller valfri kombination av mjölk och grädde)
salt och peppar
ca 1,5 msk maizena majsredning

Fräs curryn lätt i smöret i samma stekpanna som det andra var i. Häll i mjölken och låt koka upp försiktigt. Rör ut maizenan i lite kall mjölk. Rör ner den under vispning. Vispa tills det tjocknar. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen över skinkrullarna och äggen. Täck med aluminiumfolie och värm i ugnen ca 20 min. Ta av folien och gratinera i 10 min. Servera med kokt, smörad sparris (andra grönsaker funkar oxå, tex broccoli, ärtor eller gröna bönor).

Inga kommentarer: