Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

tisdag 6 maj 2008

Pastasallad med tonfisk

För kanske 16-17 år sedan var jag en helg i Jönköping för att hälsa på Sofia Malm (numera Carlsson, gift med Marcus kusin Ulf). Jag är säker på att vi hade trevligt men det mest bestående minnet därifrån är pastasalladen med tonfisk som mamma Agnetha serverade till middag eller lunch. Denna maträtt är en trotjänare i mitt kök. Idag åt vi den igen, eller iaf min tolkning av den. Jag bad aldrig om ett recept men har ett vagt minne av vad den innehöll.


KARLSSON-MALMS PASTASALLAD

gnocchi eller annan pasta som passar
tonfisk
majonnäs
fil
salladskrydda av valfritt slag
herbamare
pepparmix
finhackad purjolök
tärnad gurka
tärnad tomat
strimlad sallad
hårdkokt ägg

Koka pastan, häll av vattnet och spola den i kallt vatten en lite stund.

Blanda i en stor salladsskål, tonfisk, majonnäs, fil, kryddor och purjolök.

Rör därefter i pasta och bland om ordentligt. Blanda i resten av ingredienserna och smaka av.

Servera med bröd.

4 kommentarer:

PERNILLA sa...

härligt med aktiva lördagar!

vi har lyckat med följande sedan vi pratade new york sist:

vattenskada i källaren. antingen är det rören, då går det på försäkringen eller så kommer det underifrån då gäller ej försäkringen. kan altså bli ganska dyrt.

som grädde på moset har bilens katalysator pajat.

daniel tycker att jag ska åka ändå men jag vill veta vilka utgifter vi kommer att ha innan jag fattar beslutet.

jag hör av mig! kram

DeadSilent sa...

Snubblade in på din blogg när jag letade efter ett bra recept på pastasås med tonfisk och detta ser ju verkligen gott ut!
Men hur mycket ska det vara av allting?

/Anna

Marie sa...

Svårt att säga, jag gör ju på känn. Till en tonfiskburk kan du ta 1-2 rejäla matskedar majonnäs, ca 1-2 dl fil (vilken naturell sort som helst funkar, även yoghurt), ta så mycket purjo eller rödlök du gillar, smaka av med kryddorna. Du kan späda dem med mer fil eller majonnäs om det behövs. Jag blandar allt detta sen med pastan för att den ska bli helt täckt. Det blir godast så tycker jag.

Kul att du tittade in, hoppas det smakar!

Anja Olergård sa...

Då blir det pastasallad med tonfisk imorgon. Skönt. Och jag blir hungrig redan nu!