Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

söndag 4 maj 2008

Chili, stekpannebröd och up-side-down cake

Idag har jag lagat ett recept som Marie plockade fram. Marie skar upp löken och korven, men resten gjorde jag ;O)

Man skär 100 g stark korv ( vi tar salamikorven från Lidl ) och hackar 2 rödlökar i bitar. Man kan även skära upp en gul paprika och en färsk chili, men vi hade inget hemma. Man kan istället ta 1 tsk Sambal oelek.

Därefter fräser man upp 400 g köttfärs i rapsolja och rör ner korvbitarna och löken som får fräsa med. Därefter rör man ner Chilin (Sambal oelek) och 1-2 tsk spiskummin.

Skölj en burk vita stora bönor (eftersom vi gjorde dubbel sats hade vi även en burk svarta små bönor ) och häll ner bönorna och en burk hela / krossade / passerade tomater tillsammans med 1/2 dl tomatpure och lite vatten. Låt koka en stund och smaka därefter av med salt och peppar. Vi åt Chilin med stekpannebröd, riven ost, creme fraiche och sallad.


Stekpannebröd

Häll 5 dl filmjölk i en bunke, tillsätt 2 tsk salt, 4 msk majsolja, 3 tsk bakpulver, 3 dl fint rågmjöl och slutligen 8-9 dl vetemjöl (lite i taget).

Dela degen i 20 bitar efter att den knådats ihop. Kavla ut till runda kakor (jag använde en kruskavel men det går att använda en vanlig och nagga med en gaffel). Grädda dem i en osmord stekpanna ca 1 1/2 minut på varje sida. Servera nygräddade!


Till efterrät åt vi en American Up-side-down cake. En favorit från när jag var liten.

200 grader på ugnen. Smält 25g smör i en form (20x25 cm stor) och strö minst 2 msk farinsocker (gärna mer :O) över. Arrangera annanasringar och cocktailkörsbär i ett mönster ovanpå sockret.

Rör ihop 3 dl vetemjöl, 1 1/2 tsk bakpulver, 1/2 tsk vaniljsocker och 1/2 tsk salt i en liten skål. Vispa 125 g smör, 1 dl socker och 1 ägg med en elvisp i en stor skål. Vispa ner mjölblandningen växelvis med 1 dl mjölk.

Häll försiktigt smeten över annanasen. Grädda ca 30 minuter eller tills inget fastnar på en tandpetare / tändsticka. Låt kakan svalna i 5 minuter och vänd den sedan upp och ner på ett serveringsfat.

Serveras varm med gräddfil !

//Marcus

Inga kommentarer: