Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 19 september 2009

Födelsedag


Fick en pastamaskin i födelsedagspresent! Det blev därför Italienskt tema på middagen den 13:e september. Höjdpunkten var att få veva fram bandspagetti gjort på durumvete, äggula, vatten och lite salt. Det blev fler höjdpunkter. Äta såklart! Godare och färskare spagetti är svår att hitta, i alla fall i Sverige.

Här vevas det för fullt! Först ska den kavlas ut och sedan tunnas ut ytterligare med hjälp av maskinen innan man skär upp den i band. Det finns två lägen på denna. Spagetti och bandspagetti. Därefter läggs allt ner i kokande vatten. Eftersom det går fort, får man samla upp alla pasta hängdes på duk över stolsryggar innan det doppas ner i det kokande vattnet.


Middagstallriken avnjöts med pastan, en god tomatsås, sallader, oliver och italiensk salami


Hur gammal blev man då? Jag trodde det var 39 - slutade räkna för några år sedan. Det visade sig att jag fyllde 38! Ett bonusår med andra år. Inte så dumt när man börjar närma sig utförsbacken:O) Tack för all uppvaktning denna dag - middagsgäster som dök upp i hemlighet och mailboxen som svämmade över med många gratulerande FaceBookinlägg (en ny erfarenhet)!

//Marcus

2 kommentarer:

AL sa...

Ett bonusår! Vilken grej!!! Det låter som dina år är som hundralappar man glömt i fickorna på gamla jackor och plötsligt upptäcker!

AL sa...

Vilken vacker födelsedagsduk!